Rektorsprogrammet och siffror
Sifferpresentationer av olika företeelser kan ibland tydliggöra och förklara verkligheten. Följande siffror beskriver den rektorsutbildning jag just nu deltar i och beskrivningen ger en bild. Så här ser det ut:
Var är lärandet med stöd i evidensbaserad forskning, var är samlärandet, den formativa bedömningen, feedbacken och kamrat- och egenvärderingen; enligt en enad forskarkår de främsta variablerna för det djupa lärandet?
Tänker man när man harvat igenom ännu en juridisk text, på ett antal tättskrivna A4 ark, och än en gång ställt sig frågan; vad är det jag lägger min tid på?
- från ht 2009 har 2 710 personer deltagit i rektorsprogrammet (ca 80 avhopp)
- 66 % är kvinnor 34 % är män
- 68 % är från den kommunala skolan, 30 % från de fristående skolorna (2 % är från landstingsägda eller statliga skolor)
- 64 % är redan rektorer, 24 % biträdande rektorer och 9 % förskolechefer
- 58 % har lärarbakgrund, 17 % har förskollärarbakgrund och 4 % har fritidspedagogutbildning (21 % har annan utbildning eller inte svarat)
Var är lärandet med stöd i evidensbaserad forskning, var är samlärandet, den formativa bedömningen, feedbacken och kamrat- och egenvärderingen; enligt en enad forskarkår de främsta variablerna för det djupa lärandet?
Tänker man när man harvat igenom ännu en juridisk text, på ett antal tättskrivna A4 ark, och än en gång ställt sig frågan; vad är det jag lägger min tid på?
Kommentarer
Postat av: Lena Rydberg
Postat av: Lena Rydberg
Intressant!
Här googlar man förutsättningslöst på läslogg och träffar mitt i prick, en kollega på Rp. Efter bara två träffar har jag kommit till samma slutsats som du. Var finns den spännande pedagogiken som vi skulle kunna ta med oss till vår verksamhet? Känns mer som korvstoppning utan tid att reflektera och diskutera med kollegor de verkligt intressanta frågor som dyker upp. Kommer att följa din blogg.
Trackback