PISA igen

Dags för internationell kunskapsrapport igen, PISA presenterades idag. Nedslående resultat, medelmåttiga värden för våra svenska högstadieungdomar, resultaten sjunker igen i jämförelse med 2003 och 2006 års rapporter. Vi känner igen det....

"Genomgående visar de svenska 15-åringarna sämre resultat: I läsförståelse ligger de på en genomsnittlig nivå, från att tidigare ha legat över snittet. I naturvetenskap presterar de svenska eleverna för första gången under OECD-snittet. Och i matematik ligger eleverna på en genomsnittlig nivå, efter att i den förrförra Pisaundersökningen 2003 legat över det internationella snittet."

Men vad betyder det egentligen? Jag har ställt frågan tidigare här på LedarBloggen (Skolfloppen, Lärande 2.0 och Handlingskompetens) och jag ställer den igen; är det rätt saker man mäter? Ger en PISA-undersökning verklig rättvisa åt vad elever kan i olika länder? Jag är skeptisk ... igen. Och inte särskilt orolig.

Däremot kan jag bli riktigt orolig när jag tänker på vad Fredrik Härén säger i följande videoklipp. 

"Kan ni ge mig ett enda vettigt argument till varför ett stort multinationellt bolag som t ex det amerikanska Volvo, eller det amerikanska Saab eller det schweiziska ABB eller det engelska Astra Zeneca eller det amerikanska Farmacia ska anställa en enda av er (reds anm: svenska studenter) när man kan få personer som de här (reds anm: bild på ungdomar i Sri Lanka), som sitter på Sri Lanka, som har samma datorer som du har, samma böcker, samma utbildning, är bättre på engelska än vad du är, är mycket mer motiverade än du är .... och arbetar för 18 kronor i timmen."





Där har vi den verkliga utmaningen och då handlar det om kreativitet, flexibilitet och uppfinningsrikedom och förmågor som sannolikt inte låter sig mätas i någon PISA-undersökning med traditionellt faktastoff i det gamla paradigmets skola. Då pratar vi något annat än det vi tidigare var bra på, men nu är omsprungna och varvade med; vi pratar nya färdigheter och helt ny kunskap. Hinner vi inse det?

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....

[PISA genomförs vart tredje år. Vid varje tillfälle är ett kunskapsområde i fokus men alla kunskapsområden undersöks varje gång, vilket möjliggör jämförelser över tid. Vid första tillfället, i PISA 2000, var läsförståelse huvudområde. I PISA 2003 var det matematik och i PISA 2006 var naturvetenskapen i centrum. Ett nytt område i 2003 års undersökning var problemlösning. I PISA 2009 var läsförståelse åter huvudområde, nu med ett tillägg av elektronisk läsförståelse. Läs mer på Skolverkets hemsida!]



Kommentarer
Postat av: jan Lenander

Jag hör till dem som oroas av PISA eftersom jag har egna liknande erfarenheter av sjunkande matematikkunskaper, grundare NO förståelse och på senare tid minskad förmåga att förstå texter. Internet ger stora möjligheter men elevernas minskade förförståelse gör det svårare att utnyttja denna möjlighet.



Mina farhågor är däremot inte så stora när det gäller låglönekonkurrens eftersom jag ser hur stor skillnad bara en aning bättre kunskaper ger. När man ska vara först med den bästa produkten är det kvalitet och inte kvantitet som gäller. Går länderna i ostasien om oss med sina skolor då kommer det bli svettigt.

2010-12-31 @ 12:02:53
URL: http://janlenander.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0