Hhmm ...

iPad, leksak eller revolutionerande kommunikationsverktyg? Eller rentav något som tar oss bakåt i utvecklingen? "Soffdator" låter inte så kreativt och producerande, eller hur? I trakter och sociala skikt där iPaden redan hunnit bli vardag kan man nu göra vissa utvärderingar (vet inte hur tillförlitliga de är) som visar på intressanta reflektioner.

På en konferens i New York nyligen presenterade medieprofessorn Douglas Rushkoff, "en av de där professionellt skeptiska personerna som verkar livnära sig på att åka omkring och såga framgångsrika teknologi företag", en Ipad-monolog som visade sig vara tämligen obarmhärtig mot succéprodukten iPad.

”Vi kan gå i två riktningar just nu, mot webben och öppenheten, eller mot Ipad och slutenheten. Ipad är en maskin som säger till dig ’Skriv inget! Producera inget! Köp i stället!’. Den säger ’Skapa inte! Ta emot!’. Den håller på att etablera ett nytt beteende där användaren slutar skapa för att i stället återgå till att vara en passiv konsument.”

Ok, tänker jag, så kan man ju också tänka: Sydsvenskan.se

Jag trodde iPaden var en vidareutveckling och ett ytterligare steg mot interaktivitet rent allmänt och mot sociala medier i synnerhet. Är det inte i sängen eller soffan vi faktiskt vill Facebooka? Och vem vill vara bara konsumerande i en säng ....?

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....



Kommentarer
Postat av: jan Lenander

Jag använder förstås min iPad mest i sängen, soffan och i viss mån vid matbordet, fast jag tycker den startar en interaktivitet, jag gör en kommentar från sången, hämtar en bild, en länk eller något som jag sen gör mycket mer av vid min dator. Jag har redan läst mina mail medan datorn startar upp.

2010-12-31 @ 11:50:17
URL: http://janlenander.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0