Valet är vårt

I morgon drar terminen igång igen, inte bara för skolledare och pedagoger (som redan varit igång någon/några veckor) - men också för våra elever. Känns alltid både kul och spännande att köra igång ett nytt läsår, med allt vad det innebär av nya fräscha pedagogiska idéer, höga ambitioner från alla duktiga pedagoger och med förväntansfulla elever i antågande. Å alla oss vuxnas vägnar, välkomnar jag alla elever på Gunnesboskolan tillbaka, ni har varit saknade de här augustiveckorna! 

Inledningsvis kommer det för många årskurser att handla om det förestående valet i september. Söndagen den 19 september går vi till val igen, det är fyra år sedan sist och osäkerheten över utgången har kanske aldrig varit större. Med två förstagångsväljare på hemmaplan, egen nyfikenhet på mätmetoderna inför valet och med de inbyggda pedagogiska glasögonen på nästippen, föll jag för frestelsen att pröva Sydsvenskans valkompass.

Såg genast en utgångspunkt för våra elever att intressera sig för omvärlden, diskutera våra mesta valfrågor och bilda sig en uppfattning om var de står politiskt. Många av frågorna är kanske svåra att besvara utan förklaringar - men se, då finns det i anslutning till frågorna; bara att klicka och läsa de klargöranden som krävs för att sedan svara på frågorna. Pedagogiskt och lärorikt och personlighetsutvecklande. Haka på SO-lärare!

Förvisso är mätmetoderna lika trubbiga som en del av de metoder vi i skolan har i form av diagnoser, prov och betyg, men med det förbehållet - dock lite intressant att ta del av - i alla fall en viss fingervisning. (Sydsvenskan påpekar också detta i anslutning till testet) Så trubbiga att man kan våga sig på en publicering av de resultat jag själv fick efter en snabb testomgång (använde dock hjälpfunktionen flera gånger ;-). Här har jag mina sympatier enligt kompassen, först resultat på riksplanet och därefter i Lundapolitiken:


Mitt resultat i Valkompassen på riksplanet


Mitt resultat i Valkompassen på lokalplanet

Resultaten ska inte tas på för stort allvar, känner inte igen mig i alla delar. På riksplanet verkar det inte så stor roll vilket parti jag röstar på, alla staplar är nästan lika höga. Det säger kanske en hel del om vår politiska verklighet av idag i Sverige, kanske en del om mätmetodens utformande men sannolikt mest om min relativa okunskap och tveksamma inställning till internationella och nationella frågor. Det är jämnt mellan blocken - kan det bero på att partierna tycker för likt och är svåra att skilja åt, att mätmetoden är felaktigt utformad eller att jag är för puckad för att besvara frågorna?  Inte vet jag, jag tar siffrorna (staplarna) med en stor nypa salt och det tycker jag att ni också ska göra. För övrigt är jag särskilt nöjd med att kompassen visar att mina sympatier för PP är så låga ;-) .... och det oavsett om det står för Pensionärspartiet eller Piratpartiet ;-D

Själv ska jag för andra gången vara valförrättare i ett val. Det ska bli roligt att än en gång få deltaga mitt i den demokratiska processen, dela ut valblanketter, pricka av i röstlängderna och räkna röster. Egentligen skulle man önska alla unga, elever i skolan, att få ta del av denna process, få tillfälle att uppleva politikens verkliga grundpelare; organisationen kring detta med hur varje människas suveräna röst behandlas och värderas, räknas och tas hänsyn till. Fundamental demokrati. Svårt att förstå storheten i en riktig demokrati, för många vuxna och så klart för många barn och ungdomar. I valbåset är allas röst lika mycket värd, oavsett kön, lön, ras, politisk tillhörighet och/eller religion. Det är något stort och väsentligt i det. Det är allas vårt val, värt att respektera, värna om och kommunicera till kommande generationer, likt Voltaire (om det nu var han som yttrade det)
- "Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att yttra dem."

Vi kommer också inför det här valet att anordna ett skolval, som kulmen på några veckors temaarbete kring demokrati och styrsystem. Som många skolledare runt om i landet har också vi i Lund tagit beslut om hur vi ska hantera valrörelsens vara eller icke-vara inom skolväggarna; inga bokbord eller politisk agitation i korridorer och skolgårdar från enstaka partier, inga dekaler, vimplar eller broschyrer, men väl ett välkomnande och en inbjudan till paneldebatt under ordnade förhållanden, till alla partier representerade i Lunds kommunfullmäktige. Ett sätt att väcka engagemang för samhällsfrågorna och en second-best-lösning för att delge eleverna ett slags hum om vad demokrati kan innebära. Men egentligen borde åtminstone ett besök i Stadshallen när kommunfullmäktige har möte vara ett slags miniminivå för elever som går ut åk 9 i Lund och att de fått möjlighet att besöka valstugor och partilokaler på stan likaså. Och kanske skulle man låta elever i vissa årskurser (t ex alla i årskurs 6) göra ett slags demokrati-praktik under valsöndagen, i en riktig vallokal, och hjälpa till med att dela ut valblanketter, allt under överinseende av någon vuxen valförrättare. Tror att ungdomars respekt för våra politiker och intresset för politiken skulle öka högst avsevärt. Bjud in att delta, ge ungdomar chans att ta lite ansvar och skörda engagerade samhällsmedborgare i framtiden!

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....

PS. Hur jag ska rösta? Nja, det har jag inte bestämt än ... och det är en hemlighet! Basta!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0