Det är mycket nu

Det är mycket nu ... om sociala medier på nätet; Facebook, wikisar och bloggar. Mest om möjligheter och framtida scenarier vad gäller lärande, men också farhågor och oro hos lärarkollegor runt om i landet. Och visst finns det saker att oroas av, så klart, när nya företeelser dyker upp kommer det också, på köpet så att säga, en del baksidor. Men låt oss inte nedstämmas av dessa baksidor, de finns IRL också, utan låt oss se till alla de enorma lärresurser som faktiskt finns. Det är till stor del nya generationer tror jag, våra elever, som kommer att visa oss vägen till nya sätt att se på lärande, nya sätt att kommunicera och nya sätt att lösa problem.

Det känns som om det är något stort på gång också på hemmaplan och det händer snabbt nu. Äntligen tycks det ha lossnat i vår egen kommun, hos förvaltningsledning, i rektorskretsen och i lärarleden. Förra numret av Lärarnas Tidning var ett temanummer om sociala medier, på Skolledarforum hade man vikt en förmiddag (knappt, men ändå) och man tycks ta den nya IKT-strategin på allvar och inom en inte alltför avlägsen framtid se en-till-en som en verklighet. Dessutom verkar Apples och Rektorsakademin Tänk om-koncept på väg att slå igenom ordentligt. På skolan har en planeringsgrupp träffats för första gången och inventerat behoven vad gäller kompetensutveckling nästa läsår, det ska bli spännande att organisera.

Med en bärbar dator per pedagog i skolan, alla klassrum utrustade med videokanoner och en förändringsbenägen och nyfiken personalgrupp ger det oss goda möjligheter att ta till oss allt detta nya, snabbt. Jag hoppas vi kan skapa ett kompetensutvecklingsprogram som ska tillfredsställa alla, på ett eller annat sätt. Vi är olika långt komna och behoven är på lite olika nivåer, men en bra mix av studiebesök, föreläsare och eget erfarenhetsutbyte kommer att inspirera alla till att vilja prova nya lärandemetoder, det är jag säker på. 

I visionen för Lunds kommuns IKT-strategi har man formulerat målet ... vi ska vara i världsklass! Vi ska vara "i fronten vad gäller att integrera digitala lärresurser i den dagliga pedagogiska verksamheten" och "pedagoger ska kontinuerligt erbjudas tid för kompetensutvecklande insatser och tydliga planer ska utarbetas". Just det.

Vi ska vara förtrogna med lärplattformar (för tillfället it´s learning) och digitala verktyg för bedömning och IUP (läs Unikum), vi ska behärska digitala läromedel och övriga lärresurser och vi ska vara väl förtrogna med de digitala verktyg som eleverna använder. Massiva krav och för en hel del pedagoger kanske inte så lite skrämmande, men också oerhört utmanande och roligt. Det blir ett läräventyr tillsammans med eleverna och därmed en autentisk lärsituation som Vygotskij förespråkar, med ett lärande i samspel mellan tre olika och aktiva parter; en aktiv elev, en aktiv lärare och en aktiv social miljö.

I Lärarnas tidning beskriver forskaren Helena Francke i artikeln "Var öppen med att du inte kan veta allt" hur hon tror att sociala medier kommer att förändra undervisningen i skolan. 

"Vi går från att ha en lärobok till att kunna hitta precis vad som helst, allt från helt strålande saker till fullständigt missledande och felaktiga uppgifter som kan spridas av vem som helst. (---) Det är förstås en utmaning att hantera mängden information och uppgifter som man inte alltid själv vet hur man ska förhålla sig till. Och det är svårt att ta steget och säga att det här vet jag inget om, men jag tror att man måste vara öppen med att man inte vet allt. Och lärarna är ju professionella. Bara för att en uppgift kommer från nätet står de inte helt blanka, de har redan stora kunskaper om sitt ämne, vilket gör det lättare att bedöma vad det är man ställs inför."


Hur kan sociala medier påverka lärandet? 

"Att kunna dela med sig av det man gör kommer att ha stor inverkan. Det eleverna producerar blir inte bara en rapport till läraren, det kan bli en film på Youtube eller ett bidrag till en artikel på Wikipedia, det blir tillgängligt för fler. Och det blir också möjligt att samarbeta med andra, även utanför skolan med folk man inte känner, till exempel forskare och experter, som själva inte deltar för att det är en skoluppgift.
- Det här kan man koppla till teorier om lärandet som framhäver att vi lär oss bättre i en realistisk miljö, när vi ser en poäng med det vi gör. Samarbete är ju också en kompetens som är viktig."

Läs hela artikeln på Lärarnas tidnings webbplats!

Tänk om vi kunde åstadkomma en skola som var riktigt attraktiv för alla elever, som utmanade allas vårt tänkande och kreativitet, som var en genuin plattform för lärande och skapande, som hade en klar och omedelbar koppling till våra elevers verklighet och som skänkte våra elever en äkta känsla av mål, mening och funktion. Jag tror att ett ökat användande av digitala lärresurser, en en-till-en-lösning, skulle ta oss en bra bit i den riktningen.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0