Att styra med visioner

Var på föreläsning här om dagen, en föreläsning av Axel Targama, organisationsforskare Handelshögskolan Göteborg, kring temat Att styra med visioner, Kulturens Auditorium. Det gav mig ny lust och ny input att försöka formulera den ledningsdeklaration som bör fogas till den gemensamma ledningsvision vi i ledningsgruppen formulerade på Hven i våras.

 

Targama pratade om vad en vision är, hur den kan användas och varför det är så viktigt att ha en ledningsvision. En ledningsvision ska vara stor, lurvig och eggande, dvs;

  • något man inte kan uppnå imorgon
  • något som inte är distinkt, ska vara vid och tolkningsbar
  • djärv och utmanande, ge känsla av längtan
Vidare ska en vision ha:
  • en bärande ideologisk kärna – grundvärderingar (vad värdesätter vi?, överordnat syfte; vad är vi till för?)
  • gestaltar en önskvärd framtid
I processen från vision till förverkligande finns det olika vägar att gå. De mer traditionella vägarna kallar Targama "byråkratisk ideologi" – dvs ledaren försöker förutse problemen att nå visionen och fastställer regler för att nå ett förverkligande. En annan väg är "målstyrning" – dvs ledaren föreskriver de konkreta resultaten och ger handlingsfrihet när det gäller hur man ska uppnå målen. En tredje väg, som jag tidigare reflekterat kring på Ledarbloggen, är "att styra via vision och verklighetsuppfattning" – dvs ledningen försöker påverka medarbetarnas sätt att uppfatta och förstå vad verksamheten går ut på, vilka utmaningar man har och i vilken riktning verksamheten borde utvecklas. Alla behöver lära sig vad som gäller och använda sin fantasi och skicklighet för att nå resultat och förbättra verksamheten. Ett aktivt agerande från var och en, utifrån en inre förståelse av vad det hela går ut på. Berörda människor i en förändringsprocess måste upptäcka problemen och inse behoven.

Att förstå väger tyngre än att veta.


Information handlar om att man får veta något, men förståelse handlar om associationer, tolkningar, att sätta in något i sitt sammanhang; en aktiv process som bygger på vars och ens tidigare erfarenheter. Förändring sker via en lärprocess på bred front – växer fram i samarbete med ledningen, eller ....?

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0