Vi ligger på
Tanken finns där, hela tiden. Hur utvecklar vi verksamheten, trots begränsningar, besparingar och effektiviseringar? Hur hanterar vi det här läget utan att stagnera, utan att bromsa för mycket eller i värsta fall backar? Tanken på ett riktigt paradigmskifte finns ständigt närvarande ... en ordentlig tanke- och handlingsvända som får lärandet och undervisningen i helt andra banor, med mer av elevernas egna initiativ, engagemang och ansvar i lärandet och med pedagogerna i en roll som snarare är den medlärande och handledande än den auktoritäre allvetaren.
Varje elev, en egen dator, möjlighet att vara ständigt uppkopplad (när man behöver det), på klick-längds avstånd från att frågan formulerats, ett arbetsredskap i tiden, för dokumentation, reflektion och lärande.
Vi grunnar i dagarna på hur det skulle vara att få använda pengarna vi betalar som centrala IT-kostnader, efter eget huvud. Vi har idag ett femtital stationära datorer (PC) som vi skulle kunna byta ut till bärbara Macar, i samma antal och till samma kostnad. Med ett femtital bärbara macar skulle vi kunna uppdatera Mac-parken till en digital bärbar och trådlös vagn (om 10 datorer i varje) i varje arbetslag och förse samtliga i personalen med ett eget kraftfullt verktyg för sin undervisning ... till samma kostnad som vi har idag! Och vad är problemet då!?
Inget alls som jag ser det, låt oss göra det. Ytterligare ett steg i riktning mot en en-till-en-lösning, snart. I en tidningsartikel om Falkenberg och deras datorkoncept, i Lärarnas tidning nr 6 avslutar kommunens utvecklingschef med orden "... vi måste utmana gamla mönster. Ger vi oss inte ut på gungflyt, kommer vi ingen vart."
Här har vi sannolikt en hel del att lära, för att få alla medarbetare att se möjligheterna; som tidigare nämnt,, så klart en liten utflykt till Falkenberg, ett studiebesök - eller varför inte ett utbyte skolorna, kommunerna emellan? Säkert har vi i vårt koncept med lära@lära och portfoliometodiken en hel del att delge Falkenberg. Eller ...?
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...
Läsvärda artiklar i Lärarnas tidning:
Webb och bok växer ihop
Ett klick från världen
Varje elev, en egen dator, möjlighet att vara ständigt uppkopplad (när man behöver det), på klick-längds avstånd från att frågan formulerats, ett arbetsredskap i tiden, för dokumentation, reflektion och lärande.
Vi grunnar i dagarna på hur det skulle vara att få använda pengarna vi betalar som centrala IT-kostnader, efter eget huvud. Vi har idag ett femtital stationära datorer (PC) som vi skulle kunna byta ut till bärbara Macar, i samma antal och till samma kostnad. Med ett femtital bärbara macar skulle vi kunna uppdatera Mac-parken till en digital bärbar och trådlös vagn (om 10 datorer i varje) i varje arbetslag och förse samtliga i personalen med ett eget kraftfullt verktyg för sin undervisning ... till samma kostnad som vi har idag! Och vad är problemet då!?
Inget alls som jag ser det, låt oss göra det. Ytterligare ett steg i riktning mot en en-till-en-lösning, snart. I en tidningsartikel om Falkenberg och deras datorkoncept, i Lärarnas tidning nr 6 avslutar kommunens utvecklingschef med orden "... vi måste utmana gamla mönster. Ger vi oss inte ut på gungflyt, kommer vi ingen vart."
Här har vi sannolikt en hel del att lära, för att få alla medarbetare att se möjligheterna; som tidigare nämnt,, så klart en liten utflykt till Falkenberg, ett studiebesök - eller varför inte ett utbyte skolorna, kommunerna emellan? Säkert har vi i vårt koncept med lära@lära och portfoliometodiken en hel del att delge Falkenberg. Eller ...?
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...
Läsvärda artiklar i Lärarnas tidning:
Webb och bok växer ihop
Ett klick från världen
Kommentarer
Trackback