Nya samlade läroplaner
Med sikte på hösten 2011 håller nu Skolverket på att utarbeta nya läroplaner, på uppdrag från regeringen. Idag var jag på en av flera i Sverige anordnade charmoffensiver av Skolverket, allt i syfte att bättre (än med LPO 94) lyckas med att implementera en ny läroplan.
Under tre timmar redogjorde Skolverkets representanter för vad som komma skall; ny läroplan som också inkluderar kursplaner, nytt betygssystem och, framför allt, en plan för hur man ska föra ut detta till varje enskild skola, rektor och lärare (och med ambitionen att också få ut det till elever och föräldrar). Detta sistnämnda kan vara det som gör skillnad för hur den nya läroplanen (och då snackar vi inte Lpo 94;-D) emottages.
Tankarna kring ny läroplan skiljer sig inte väldigt mycket från det som är grundtankarna i Lpo 94, om jag förstått det rätt. Det som är nytt handlar till stor del om annorlunda struktur:
Uppdraget innehåller sex centrala delar.
Det riktigt intressanta är kanske ändå detta med hur man ska få ut tankarna kring de nya stydokumenten. Det är stor skillnad på förutsättningarna att implementera en läroplan idag och på de förutsättninmgaar man hade 1993-94 då man försökte implementera Lpo 94. På femton år har det hänt mycket när det gäller att kommunicera viktig information till många samtidigt. Man kommer att använda webben som det "transparanta" verktyg man vill åstadkomma för att skapa delaktighet bland de som ska tillämpa dokumenten framöver; rektorer, lärare och andra intresserade. Redan nu kan man gå till:
www.skolverket.se/skola2011
och ta del av arbetet med den nya läroplanen. Rekommenderas att läggas på minnet, här kommer det att finnas mycket att hämta för den skola som vill vara väl förberedd och ha stor förförståelse för de nya styrdokumenten den dag det är dags att tillämpa dem. Ett ännu bättre sätt att förbereda sig är att registrera sig som referensskola. Där tycker jag att vi ska vara med.
Under föredragningen ställdes frågan hur vi skulle vilja att Skolverket agerade för att hjälpa oss skolledare att få ut informationen om de nya styrdokumenten och man har också en plan för detta, med representanter från varje skola, som ingår i en utbildningssatsning och sedan vidarebefordrar detta till hemskolan. Lovvärt, men kanske inte det bästa ...
I bänkraden av åhörare spånades det på alternativ; varför inte använda PIM-konceptet! Låt oss ta del av filmer av föredragningar från Skolverkets personal, relevanta frågeställningar och diskussionsunderlag och förslag till arbetsordningar att själva genomföra på arbetsplatsträffar, arbetslagsmöte och övrig kompetensutvecklingstid. I förlängningen kanske man också kan tänka sig ett slags skolans examination; redovisningar av genomförande- och lokala implementeringsplaner. Givetvis i form av personalens egna kreativt skapade videosnuttar, powerpointpresentationer och ljudfiler!
Då skulle man ju också göra två flugor på smällen, typ, våra PIM-kompetenser skulle automatiskt underhållas och kanske vidareutvecklas. Bara det skulle vara en vinst.
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...
Under tre timmar redogjorde Skolverkets representanter för vad som komma skall; ny läroplan som också inkluderar kursplaner, nytt betygssystem och, framför allt, en plan för hur man ska föra ut detta till varje enskild skola, rektor och lärare (och med ambitionen att också få ut det till elever och föräldrar). Detta sistnämnda kan vara det som gör skillnad för hur den nya läroplanen (och då snackar vi inte Lpo 94;-D) emottages.
Tankarna kring ny läroplan skiljer sig inte väldigt mycket från det som är grundtankarna i Lpo 94, om jag förstått det rätt. Det som är nytt handlar till stor del om annorlunda struktur:
- En läroplan (Lpo 94) + tillhörande kursplaner blir ett samlat dokument; en läroplan (Lpg 2011?) med kursplaner.
- Begreppen strävansmål och uppnåendemål försvinner, nu pratar vi övergripande mål och ämnesspecifika mål.
- MVG, VG, G och IG försvinner. In kommer A-B-C-D-E och F som betygssystem.
Uppdraget innehåller sex centrala delar.
- Senast den 30 april 2009 ska en plan för genomförandet av uppdraget redovisas. Planen ska innehålla förslag på genomförande- och fortbildningsinsatser riktade till lärare, skolledare och skolhuvudmän samt en uppskattning av kostnaderna för insatserna.
- Senast den 30 april ska Skolverket redovisa vilka antaganden om undervisningstid inom respektive ämne som ska ligga till grund för kunskapskraven för godtagbara kunskaper i årskurs 3 och 6 samt betygssteget E i årskurs 9.
- Senast den 1 april 2010 ska förslag på nya kursplaner och förändringar i läroplanerna redovisas.
Vidare ska Skolverket:
- Utarbeta kunskapskrav för godtagbara kunskaper samt kunskapskrav för betygsstegen A, C och E för grundskolan, obligatoriska särskolan och specialskolan.
- Samla respektive skolforms läroplan så att de innehåller skolans värdegrund och uppdrag, övergripande mål och riktlinjer samt kursplaner.
- Utarbeta allmänna råd till kursplanerna och kunskapskraven.
Det riktigt intressanta är kanske ändå detta med hur man ska få ut tankarna kring de nya stydokumenten. Det är stor skillnad på förutsättningarna att implementera en läroplan idag och på de förutsättninmgaar man hade 1993-94 då man försökte implementera Lpo 94. På femton år har det hänt mycket när det gäller att kommunicera viktig information till många samtidigt. Man kommer att använda webben som det "transparanta" verktyg man vill åstadkomma för att skapa delaktighet bland de som ska tillämpa dokumenten framöver; rektorer, lärare och andra intresserade. Redan nu kan man gå till:
www.skolverket.se/skola2011
och ta del av arbetet med den nya läroplanen. Rekommenderas att läggas på minnet, här kommer det att finnas mycket att hämta för den skola som vill vara väl förberedd och ha stor förförståelse för de nya styrdokumenten den dag det är dags att tillämpa dem. Ett ännu bättre sätt att förbereda sig är att registrera sig som referensskola. Där tycker jag att vi ska vara med.
Under föredragningen ställdes frågan hur vi skulle vilja att Skolverket agerade för att hjälpa oss skolledare att få ut informationen om de nya styrdokumenten och man har också en plan för detta, med representanter från varje skola, som ingår i en utbildningssatsning och sedan vidarebefordrar detta till hemskolan. Lovvärt, men kanske inte det bästa ...
I bänkraden av åhörare spånades det på alternativ; varför inte använda PIM-konceptet! Låt oss ta del av filmer av föredragningar från Skolverkets personal, relevanta frågeställningar och diskussionsunderlag och förslag till arbetsordningar att själva genomföra på arbetsplatsträffar, arbetslagsmöte och övrig kompetensutvecklingstid. I förlängningen kanske man också kan tänka sig ett slags skolans examination; redovisningar av genomförande- och lokala implementeringsplaner. Givetvis i form av personalens egna kreativt skapade videosnuttar, powerpointpresentationer och ljudfiler!
Då skulle man ju också göra två flugor på smällen, typ, våra PIM-kompetenser skulle automatiskt underhållas och kanske vidareutvecklas. Bara det skulle vara en vinst.
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...
Kommentarer
Postat av: Lärarstuderande
Hej
Ville bara uppmärksamma dig på att det inte heter "göra två flugor på smällen" utan "slå två flugor i en smäll".
MVH
Postat av: Ulf Tornberg
Tack för upplysningen, men det är avsiktligt felskrivet, något man skulle kunna kalla en eufemism, en förskönande eller beslöjande omskrivning ;-)
Kul att ha lärandestuderande som läser bloggen, välkommen tillbaka.
Trackback