Klotter

I förberedelsearbetet och uppdateringen inför morgondagens arbetsplatsträff tittade jag igenom mina anteckningar från medskapardagarna i Höör under våren 2009. Det finns flera bra saker i det förtryckta materialet och kanske ännu bättre saker i de anteckningar jag själv gjort, nedtecknade kommentarer från kollegor i samtalsgrupperna. Ju längre in i materialet, desto mer ostrukturerade blir anteckningarna. Men inte mindre viktiga ....

På en hopplöst rörig sida, bland hastigt nerklottrade telefonnummer, namn och spridda ord och begrepp, hittar jag också korn av väsentligheter. Jag vet inte vad frågeställningen var exakt, mina anteckningar röjer inte det, men följande punkter står de facto på pappret:
  • att tänka friskt
  • att vara frisk
  • att vara fri
  • att leva i fred med sig själv
Kanske handlade det om att "destillera ner" det riktigt viktiga för ett gott ledarskap, eller kanske ett gott liv. Jag tycker att den som uttryckte det på det viset har kommit en bit på vägen i detta viktiga med att fokusera rätt saker. Man kan reflektera över punkterna på olika sätt - oavsett vilket, fyra bra hållpunkter, för det pedagogiska ledarskapet såväl som för livet. Ibland hittar man det som gör skillnad i det lilla, till synes oväsentliga.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0