På oanade höjder
Med rubriken Nå oanade höjder höll svenska Apple i samarbete med Falkenbergs kommun och Lärarförbundet ett event högst upp i Turning Torso i tisdagskväll (för övrigt så välbesökt att man också ordnade ytterligare en träff, ett frukostseminarium dagen efter). Kort presentation av Falkenbergs one-to-one-koncept, några väl valda från Apples representant och därefter mat, vin och mingel ... och så klart en bedårande utsikt över Malmö, by night (Det du, Torkil!).
Bedårande utsikt åt sydost
Bild: Peter Tillberg
Bedårande utsikt åt sydost
En föredragning man absolut kan höra om flera gånger, men ett budskap som inte riktigt når fram på knappa halvtimmen. Önskar att mina rektorskollegor i sällskapet (samt närvarande gymnasierektorer- och chefer från Lund) hade haft möjligheten att höra helheten under det heldagsseminarium jag bevistade i förra veckan.
Här är, som jag ser det, språnget att ta, inte bara i en mindre enklav, enskild skola, skolområde - utan i hela Lunds kommun! Varför inte bestämma sig för att fortsätta att vara lärdomsstaden No 1, också i framtiden!? För det krävs en del "omtänk", nya tider, nya elever, studenter - kräver nya verktyg och andra lärandeförhållanden för att lära optimalt och för att förberedas på bästa sätt för framtidens samhälle.
Det är inte lätt att sia om våra nuvarande elevers framtida behov av kunskap. Det vi säkert vet är att de sannolikt kommer att behöva lära nytt hela tiden, i allt snabbare takt, ha strategier för detta och anpassa sig till en digital kommunikationsvärld som kräver en allt större del av människors vardag. Gårdagens skola och dess strategier och planer för vad som är viktigt och relevant att lära, gäller inte längre. Nya sätt att lära måste till i skolan, eller.... dö! - i rollen som en forna viktig länk i kunskapsförmedlandet och det nav från vilket värden, idéer och tankar hade sitt ursprung och sin utvecklingspotential. Idag är det annorlunda ....
Vill vi ha en skola som också i framtiden är attraktiv, stimulerande och angelägen för våra elever att komma till? Eller vill vi konservera gårdagens "Är-du-lönsam-lille-vän-skola" med ett klassrum, fyra vinkelräta och slutna väggar, med 30 passiva och fågel-holks-gapande elever i snörräta led framför en allvetande lärare, okritisk och oreflekterad inlärning, memorering - i stället för sunt tänkande, kreativt skapande och kritiskt handlande elever?
Här är, som jag ser det, språnget att ta, inte bara i en mindre enklav, enskild skola, skolområde - utan i hela Lunds kommun! Varför inte bestämma sig för att fortsätta att vara lärdomsstaden No 1, också i framtiden!? För det krävs en del "omtänk", nya tider, nya elever, studenter - kräver nya verktyg och andra lärandeförhållanden för att lära optimalt och för att förberedas på bästa sätt för framtidens samhälle.
Det är inte lätt att sia om våra nuvarande elevers framtida behov av kunskap. Det vi säkert vet är att de sannolikt kommer att behöva lära nytt hela tiden, i allt snabbare takt, ha strategier för detta och anpassa sig till en digital kommunikationsvärld som kräver en allt större del av människors vardag. Gårdagens skola och dess strategier och planer för vad som är viktigt och relevant att lära, gäller inte längre. Nya sätt att lära måste till i skolan, eller.... dö! - i rollen som en forna viktig länk i kunskapsförmedlandet och det nav från vilket värden, idéer och tankar hade sitt ursprung och sin utvecklingspotential. Idag är det annorlunda ....
Vill vi ha en skola som också i framtiden är attraktiv, stimulerande och angelägen för våra elever att komma till? Eller vill vi konservera gårdagens "Är-du-lönsam-lille-vän-skola" med ett klassrum, fyra vinkelräta och slutna väggar, med 30 passiva och fågel-holks-gapande elever i snörräta led framför en allvetande lärare, okritisk och oreflekterad inlärning, memorering - i stället för sunt tänkande, kreativt skapande och kritiskt handlande elever?
Bild: Peter Tillberg
För mig är valet tydligt och inriktningen klar. För att behålla skolans attraktion och för att förbereda våra elever för framtidens lärande, behöver vi tillhandahålla barns och ungdomars självklara vertyg för lärande; den interaktiva datorskärmen som ger tillgång till hela världens kunskap, kommunikation med människor inte bara i det egna klassrummet eller de egna skolan, utan i all världens skolor! Låt oss möta våra elever med relevanta verktyg, låt oss skapa en skola för alla, med samma tillgång till självklara hjälpmedel att förstå vår omvärld.
Säkert finns det många belackare, både nära och mer perifert, bland föräldrar och kollegor i arbetslagen, som ställer sig skeptiska till en dylik satsning, som ställer läroböcker och lärartjänster mot datorer; är det verkligen rimligt att satsa så stort på datorer?
Jo, jag tror det. Inte bara för att förse eleverna med ett vettigt eget verktyg, likt pennan, anteckningsblocket och suddgummit, inte bara för att åstadkomma en undervisning som skapar motivation och kreativitet, för elever och lärare och inte bara för de ökade möjligheterna till interaktivitet, kommunikation och funktionellt lärande för eleverna - nej, främst för möjligheten att hjälpa oss vuxna att tänka-om lärandemässigt; från den allvetande och kunskapsförmedlande läraren bakom katedern som nådigt "ger" kunskapsbitarna till (åtminstone förr) törstande elever, till en coachande och handledande medlärande som bredvid eleven ger råd, ställer frågor och lär tillsammans.
Men visst är frågan relevant. Det är inte bara att sätta datorer i händerna på eleverna, de ingår i ett sammanhang, som en liten, men viktig del, i ett lära-att-lära-perspektiv. Gunnesboskolan är sällsynt väl rustad att utveckla denna del av lärandet; här har vi en redan etablerad och väl genomtänkt strategi för lärande (med dokumentation, reflektion, mål och ett salutogent förhållningssätt), här finns motiverade elever, digitalt kompetenta och förändringsbenägna pedagoger i stort mått och här finns en "infrastruktur" med ikt- och biblioteksstöd sedan många år tillbaka som skulle borga för ett framgångsrikt och i många avseenden säkert kliv in i morgondagens skola. Flera viktiga och starka incitament för varje skolpolitiker och/eller förvaltningschefer som har tankar kring hur man ska förverkliga uttalade visioner i Lunds kommun. Låt oss pröva, argumenten är många och starka och vinsterna uppenbara! Låt oss försöka nå oanade pedagogiska höjder!
Vi vill, vi kan, vi vågar! Eller....? Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....
Säkert finns det många belackare, både nära och mer perifert, bland föräldrar och kollegor i arbetslagen, som ställer sig skeptiska till en dylik satsning, som ställer läroböcker och lärartjänster mot datorer; är det verkligen rimligt att satsa så stort på datorer?
Jo, jag tror det. Inte bara för att förse eleverna med ett vettigt eget verktyg, likt pennan, anteckningsblocket och suddgummit, inte bara för att åstadkomma en undervisning som skapar motivation och kreativitet, för elever och lärare och inte bara för de ökade möjligheterna till interaktivitet, kommunikation och funktionellt lärande för eleverna - nej, främst för möjligheten att hjälpa oss vuxna att tänka-om lärandemässigt; från den allvetande och kunskapsförmedlande läraren bakom katedern som nådigt "ger" kunskapsbitarna till (åtminstone förr) törstande elever, till en coachande och handledande medlärande som bredvid eleven ger råd, ställer frågor och lär tillsammans.
Men visst är frågan relevant. Det är inte bara att sätta datorer i händerna på eleverna, de ingår i ett sammanhang, som en liten, men viktig del, i ett lära-att-lära-perspektiv. Gunnesboskolan är sällsynt väl rustad att utveckla denna del av lärandet; här har vi en redan etablerad och väl genomtänkt strategi för lärande (med dokumentation, reflektion, mål och ett salutogent förhållningssätt), här finns motiverade elever, digitalt kompetenta och förändringsbenägna pedagoger i stort mått och här finns en "infrastruktur" med ikt- och biblioteksstöd sedan många år tillbaka som skulle borga för ett framgångsrikt och i många avseenden säkert kliv in i morgondagens skola. Flera viktiga och starka incitament för varje skolpolitiker och/eller förvaltningschefer som har tankar kring hur man ska förverkliga uttalade visioner i Lunds kommun. Låt oss pröva, argumenten är många och starka och vinsterna uppenbara! Låt oss försöka nå oanade pedagogiska höjder!
Vi vill, vi kan, vi vågar! Eller....? Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....
Kommentarer
Trackback