Utanförskaper och gemenskaper

image80Läste i söndagens DN att två av killarna kring dödsmisshandeln av 16-årige Riccardo Campogiani på Kungsholmen åter är anhållna, för ytterligare en misshandel. Oavsett vad som ligger bakom denna senaste anmälan, känns det anmärkningsvärt att de under rådande omständigheter över huvud taget har möjligheter att vara på platser där sådana situationer kan uppkomma. Var finns de ansvariga vuxna kring dessa ungdomar?

Utan några jämförelser i övrigt, kan jag inte låta bli att dra paralleller och tänka på den skadegörelse vi upplevt på skolan under jul- och nyårshelgen och det moraliska och rättsliga efterspel detta har fått. Hur viktigt det är att vi vuxna reagerar tidigt, konfronterar, stör och oroar och ifrågasätter dåligt uppträdande samt milt men bestämt, tillrättavisar felaktigt beteende. Inte alltid så salutogent, ibland otroligt tjatigt, men nödvändigt!

Det "suger" verkligen att försöka reda upp dylika affärer, suger musten ur en och tar upp massor av dyrbar tid, tid som skulle kunna användas mycket mer konstruktivt. Samtidigt, mitt i bedrövelsen, måste man tänka på det positiva som kan komma ut ur en sådan här situation, att våra ansträngningar ändå är värt något. Kanske har vår envetenhet att "reda ut det här" fått någon eller några att tänka om, kanske har vi markerat tillräckligt, kanske har vi dragit en viktig gräns och på sikt gjort väsentlig skillnad för någon elevs framtid. Jag hoppas det.

Rädd och betänksam blir man också när man, som jag just gjort, sett Uppdrag granskning om unga pojkar i Göteborgsstadsdelen Bergsjön som söker sina ideal och förebilder bland grovt kriminella, för att få synas, få vara Någon och få känna sig delaktiga i en gemenskap.

Låt oss arbeta för att skapa vettiga gemenskaper, både i skolan och på fritiden, som tar vara på unga människors ambitioner, kompetenser och drömmar. Låt oss arbeta för att eliminera nej-svaren (visserligen relativt få, men 3 av 40 är för många) på frågorna om det är kul i skolan eller om det är kul att lära sig något nytt. Hur får vi alla med på roligt-att-lära-sig-vagnen?

Ett spontant och ödmjukt försök till recept:

  • Hitta ingångarna till något eleverna redan tycker är intressant
  • Finn rätt nivå med uppgifter, läromedel etc, för varje enskild elev
  • Skapa balans mellan fakta, reflektion och värdering
  • Ha ett stort mått av skapande verksamheter; bild, musik och hantverk
  • Skapa samlärande; det är roligt att lära ut
  • Feedbacka, feedbacka och feedbacka!

Kommentera och komplettera gärna punktlistan ovan. Prova kommentarfunktionen! För visst är det kul att lära sig något nytt! Nu ska jag PIM:a;D

Nåja, det var bara en tanke som slog mig .....


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vill ha dig som rektor. Jag har bra rektorer. Men jag vill ha dig också. Anne-Marie

2008-01-27 @ 09:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0