PIM 3 klart

image90Fortbildningen med PIM är spännande, oavsett var man är i processen av att ta kommandot över de digitala verktygen. Min bild, så här långt, är att det tagits emot på ett övervägande positivt sätt bland personalen, även om det också uttryckts en del frustration över att man inte fått det att fungera. Jag har full förståelse för att det av en del kan uppfattas som svårt och närmast omöjligt att fullfölja. Jag tycker själv, trots flera år av erfarenhet med hemsidesbygge, digital bildhantering och t o m filmskapande, att det finns väldigt mycket man måste hålla koll på. Trösten i all denna frustration är att det faktiskt lossnar ganska snabbt, man brukar kunna hantverket ,helt utan svårigheter, efter att man gjort det en gång eller två.

image93


Jag har haft nöjet att hjälpa en och annan medarbetare i framställandet av PIM-uppgifter, en del har jag lyckats lotsa vidare, andra med inte fullt lika lyckade resultat, och det har varje gång också betytt att jag själv fått tillfälle att lära mig något nytt. Jag fungerar mycket efter devisen; "jag lär mig när jag behöver det" och "det jag inte måste komma ihåg, det glömmer jag snabbt". Därför kan det dröja när jag ska hjälpa någon med PIM (ursäkta dröjesmålet), eftersom jag måste "lista ut det" igen, det var ju så länge sedan jag gjorde det.

I PIM-uppgift 3 fick vi skolledare i uppgift att göra en film/presentation med bilder och två olika ljudfiler, en musikfil och en berättarröstfil (likt den i vanliga PIM). Det hade jag aldrig gjort förut. Rent tekniskt gav det mig en del huvudbry, innan jag kom på hur jag skulle hantera det, men mest var det uppgiftens innehåll som tog tid. Vi skulle nämligen presentera våra respektive skolors visioner. Jag hade hört om begränsningarna i form av 12 Mb och vet att jag har en tendens att göra lite för mycket. Så blev det så klart också den här gången. Jag fick banta ner det rätt rejält, så mycket att jag är rädd att en del av visionen inte kom med. I vilket fall, det mesta är där, filen blev inte större än 8 Mb och bevisen för min PIM-kompetens finns i säkert förvar (men inte riktigt godkänt än;) i min professionsportfolio (var annars?).

Ta en titt på visionen!

Inlägget kan ses som en liten påminnelse till alla er medarbetare Gunnesboskolan som ännu inte börjat fundera på sista uppgiften, gör det! Snart! Ungefär 14 dagar innan seminarierna kör igång, senare delen av april, bör ni ha skickat in era uppgifter. Se det mindre som en press att prestera, mer som ett stimulerande lärande, något du kan ha mycket nytta av i så väl din undervisning som i ditt privata liv. Väldigt mycket av "familjefotoalbumet" kommer i framtiden att vara digitalt och internetbaserat.

Ta en titt i mina fotoalbum!

PIM-uppgift 4 för skolledare handlar om Planera och Lärresurser; jag ser fram emot att få sätta tänderna i Excel, ett program jag hittills skytt som pesten, för att jag upplevt det som så ohanterbart och obegripligt. Nytt lärande, livslångt lärande. Tänk om vi lyckas med att få alla medarbetare att erövra 3 stjärnor i PIM! Vilken kompetenshöjning!! Med vilja, uthållighet och rätt handledning ska vi nå dit. Var inte rädd att fråga om du kör fast. I alla fall jag, har inga som helst spärrar vad gäller dumma frågor, jag har ställt dem själv och gör det ibland fortfarande, fråga Jonas.

Om två år, när PIM Lund är klart, ska Gunnesboskolan så klart inte bara framstå som den "första skolan" utan också som den som har flest medarbetare i nivå 3, minst. Det är ju tillåtet att gå vidare och erhålla stjärna 4 och 5 också. Vem antar utmaningen!?

Nåja, det var bara en tanke som slog mig .....

Kommentarer
Postat av: Liza

Grattis till din tredje PIM-stjärna!

Jag antar utmaningen - självklart vill jag ha en fjärde och en femte PIM-stjärna.

Bästa hälsningar
Liza

2008-02-25 @ 22:53:23
URL: http://www.sprakmakargatan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0