Engagemang är ordet
Klass 9A Johannesskolan Malmö... och, vad tycker vi? Kan man göra så? Bara byta ut ordinarie lärare, ersätta dem med erkänt meriterade lärare från olika delar av Sverige? Och med det höja kvalitetsnivån från "en av Sveriges sämsta klasser" till "en av Sveriges bästa klasser"? Jag är "schkeptischk" .... dvs mycket tveksam.
Med erfarenhet av svensk skola sedan mer än 30 år är det inte svårt att avfärda trovärdigheten i detta projek; skolan är mer komplex än så! Populistiskt, lättköpt och inte alls trovärdigt i många stycken ... men, som i alla fall då man försöker visa på generella mönster, system och förhållningssätt kan man i programmet, utan djupare analys, urskilja ett klart gemensamt sätt att bemöta eleverna som de individer de är; med egna tankar, funderingar och drömmar, som måste bemötas med intresse, nyfikna frågor och engagemang. Som jag ser det, var det just detta "superlärarna" gjorde, de började med att försöka möta varje enskild individ, bygga relationer och "lära känna" varje elev.
Alla som arbetar inom skolan vet vad som spelar roll i elevers lärande; social situation, hemförhållanden, kompisskap och relationer med omgivningen såväl som skolors policy, allmänna stämning och förhållningssätt till lärande, elever och hur man definierar, och därmed bygger sin verksamhet utifrån, vad kunskap är. Mängder av olika faktorer, som spelar stor roll för vilken inställning eleverna väljer eller "pallar", för att över huvud taget ta lärandet på allvar.
Engagemang (engagement) är således ordet... att visa genuint intresse för vad som döljer sig bakom varje enskild individ och elev; alltifrån musik, fritidsintressen, för eleverna angelägna tv-program, specialintressen etc. Saker att bygga vidare på, knyta an till och ha som språngbräda för att i andra sammanhang nå motivationen och drivkraften att vilja mer, lära mer och utveckla sina förmågor i bästa tänkbara riktning. Uthållighet (persistence) är ett annat nyckelord; det fanns flera exempel på situationer då pedagogerna inte gav sig, framhärdade och väntade ut svar, kommentarer och tänkta lösningar från eleverna. Ett tydligt tecken, för eleven, på att läraren tror eleven om att kunna något, svara eller lösa problemet.
Den tredje saken jag noterade handlar om humor (humour), ett lättsamt, men fortfarande respektfullt och förtroendefullt förhållningssätt gentemot varandra. Detta svåra att balansera mellan stunder av lattjo-lajban och stunder av seriositet med eleverna. Professionalitet.
Engagement - Persistence - Humour
Känner jag igen det från Auckland New Zealand? Buchlands Beach Intermediate? Ian Fox ... och andra. Absolut!
Jag skulle kunna lägga till ett antal viktiga nyckelord som jag tyckte mig kunna ana i programmet om 9A på Johannesskolan i Malmö; lyhördhet - struktur - fasthet - gedigna kunskaper ... Jag tänker följa klassen i deras process mot bättre vetande och högre betyg. Betraktar det, trots alla betänkligheter, som intressant och värt att reflektera kring. Lite kittlande är det att tänka tanken, vad själva situationen med Sveriges Television på plats betyder. Läste någonstans att ungarna i klassen redan tryckt upp tröjor med texten "Känd från TV" på bröstet. Bara det en merit och morot (motivation) för att anstränga sig lite extra, eller hur?
PS. Var det någon som noterade att biträdande rektor var en f d lärandestuderande på Gunnesboskolan? 8-9 år sedan, handledare Maud och undertecknad ... Lycka till Håkan!
Kommentarer
Postat av: M
Tycker verkligen inte det där projektet här i Malmö verkar alls trovärdigt - inte som blivande lärare! Att vända en klass måste väl ta tid. Lära känna eleverna och skapa personliga band. Och speciellt ogillar jag det efter att ha läst att vid en närmare titt på klassen så var dem ju inte ens så där kassa som det påstods.. tycker det hela luktar illa av unket tv-jippo.. När ska docu-såpe karusellen sluta snurra?
Trackback