Barn och reklam

  Dokument utifrån och en skrämmande bild av vad det allt mer genomkommersialiserade samhället gör med oss i allmänhet och med våra barn i synnerhet. Reportaget var i huvudsak från USA och där bör de ju veta vad de talar om... i alla fall när det gäller TV och reklam.

Tyvärr pratar vi då inte bara om TV utan hela det massiva utbud av reklam barn utsätts för genom film, musik, och inte minst, från internet; riktade och mycket preciserade reklaminslag "till just ditt barn". Varje inslag till synes oskyldigt, men om man tar hänsyn till omfattningen, bombardemanget av reklamsnuttar och den tid våra barn spenderar framför "skärmen" (tv- eller datorditon) finns det all anledning att känna oro; för barns kreativitet, fysiska oförmåga och kanske mest, för den långsamma och djupgående förändring som sker i våra barns hjärnor och inställning till livet.

Håller barnens accelererande konsumtionsbehov på att växa oss över huvudet? Kolla in Svt:s hemsida och/eller trailern för programmet från Media Education Foundation.

Hur kan skolan motverka detta? Hur kan vi pedagoger påverka utvecklingen i en annan riktning? Ska vi det? Är det vår uppgift? Självklart är det det ...

Vår uppgift måste vara att balansera det som sköljer över våra elever, hjälpa dem att sovra, att kritiskt granska och att presentera alternativen. Det vore stor synd och skam om modern kommunikationsteknik skulle tas över av ytliga och fördummande kommersiella krafter och därmed hamna i skottgluggen för mer konservativa kunskapsivrare och det-var-bättre-förr-förespråkare. Alternativen kan vi så klart bara presentera om vi själva, vi i vuxenvärlden, är väl insatta i den nya tekniken och använder oss av den aktivt.

Låt oss bli de katalysatorer som kan visa på de goda alternativen på skärmen; på möjligeheterna att skapa sin egen kunskap och kreativt utveckla sina förmågor.

Missade du Dokument utifrån, se reprisen, Kunskapskanalen lördagen den 20 december kl 2100.



Kommentarer
Postat av: Liza

Förra terminen hade vi ett tema i media i åttan som handlade om reklamanalys. Målen med temat handlade bl.a. om att eleverna skulle bli medvetna om reklamens syfte och knep, att utveckla förmågan att tänka kritiskt, granska olika källor och budskap och slutligen att analysera en reklambild/film eller musikvideo.





"Nu ser jag reklam i TV och i tidningar på ett helt annat sätt" skrev en av eleverna i utvärderingen.



Jag håller med dig Ulf. Det absolut vår uppgift i skolan att vägleda eleverna genom de nya medielandskapen, att hjälpa dem att sovra och att kritiskt granska. Det kritiska förhållningssättet är ett nyckelbegrepp.

2008-12-16 @ 00:56:02
URL: http://www.sprakmakargatan.se
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att det är lite svårt att hitta en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!

2011-07-20 @ 04:47:37
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0