Kriterier och lön

image114Ägnar en del av min tid dessa dagar åt att reflektera kring vårens löneöversyn.

Lön är ju på ett sätt både ersättning för utfört arbete och en motivationsfaktor för det arbete som ska utföras, dels utvärdering av ett resultat och dels förväntningar på framtida insatser. Det finns en mängd olika bedömningsgrunder eller kriterier för att sätta en rättvis lön, på samma sätt som det finns för alla lärare som ska sätta ett rättvist betyg. Summan av bedömningen av kriterierna, av de olika delarna, får sammantaget utgöra den helhetsbedömning som ligger till grund för det betyg respektive den nya lön som sätts.

För att tydliggöra för eleverna vad som krävs för ett visst betyg använder vi oss av bedömningsmatriser. I dessa rutnät av olika kvalitativa nivåer kan man enkelt visa eleverna vad som krävs för ett visst slags betyg, för prestation i förhållande till kunskapsmålen. I ambitionen att vara nära elevernas processer vad gäller lärande; dokumentation, reflektion, målsättande och ett salutogent förhållningssätt, borde vi i konsekvensens namn också kunna tydliggöra vårt uppdrag som pedagoger och måluppfyllese i förhållande till styrdokumenten (nationella, kommunala och lokala), via ett slags bedömningsmatriser.

Eleven i utvecklingssamtalet: lärande - portfolio - mål/iup - bedömningsmatris-  betyg
Läraren i medarbetarsamtalet: arbetsprestation - professionsportfolio - mål/iup - bedömningsmatris - lön

Vi har i Lunds kommun kriterier för lönesättning, men kanske för generella och kanske för diffusa för att vara riktigt tydliga och användbara. Jag skulle önska att vi kunde skapa mer konkreta och mer lätt utvärderingsbara kriterier. Kanske är ett slags matriser lösningen på det?.

Jag har sett flera olika alternativ på nätet (googla lönekriterier) och anar att vi skulle kunna ha nytta av dessa, givetvis inte rakt av, men som utgångspunkt för att skapa våra egna. Och att de fick gälla och verka några år, lite långsiktighet, tack.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig?


Kommentarer
Postat av: Petra

Hej!
Jag håller på att efterlysa nätets bästa bloggare. Har du något tips på vem du anser har den bästa bloggen?

Häslningar Petra

Ps. Läs gärna mina andra inlägg
Ps2. Läs gärna mitt inlägg om arbetsansökan

2008-04-14 @ 19:43:15
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0