Thinking outside the box

image19Vad skulle hända om vi satte elever att bedöma varandra inför betygsättning och kollegor och ledningsteam att bedöma varandra inför lönesättning? Tanken slog mig i diskussionerna kring ny ledningsorganisation i BSF Lunds stad. Ett sällsynt "wildcard" i den diskussionen framförde ett förslag som innebar endast två ledningsnivåer, förvaltningschef och ledningsgrupp. Men hur ska förvaltningschefen kunna överblicka, medarbetarsamtala och lönesätta kanske 70 ledare? Möjligen om man organiserade delar av medarbetarsamtalen/lönesamtalen i grupp! Då skulle det röra sig om ett tiotal teamsamtal, som med förberedda frågeställningar fördes mellan medlemmarna i teamet, rörande samarbete, arbetsuppgifter, kompetenser etc. och med starkt fokus på det som är positivt, och det som är utvecklingsbart. Förvaltningschefen satt med och lyssnade in synpunkter från teamets medlemmar och satte därefter lönen på ledarmedarbetarna.

Jag tänkte vidare... Skulle det kunna fungera på samma sätt i arbetslagen? Inför medarbetarsamtal/lönesamtal har varje arbetslag en kollegial diskussion kring hur det fungerar i arbetslaget, vem som gör vad, arbetsuppgifter, kompetenser, samarbetsförmåga, kreativitet, lojalitet etc. Så klart med salutogena förtecken och med konstruktiva förslag till förbättringar. Närmast ansvarig skolledare (bitr rektor/rektor) sitter med i samtalet men har främst en lyssnande roll. Efter individuellt medarbetarsamtal/lönesamtal, som vanligt, sätter skolledaren lön.

Inför betygsättning av eleverna skulle man kunna organisera liknande diskussioner. I det nya sättet att se på kunskapsutveckling framhäver man vikten av självvärdering, att eleven själv är medveten om sin kunskapsutveckling och sina starka och svaga sidor. Ska de då inte också vara delaktiga i att bedöma sig själva? Jag tänker mig en elevgrupp, låt säga 6-8 elever, som i förväg får reflektera kring några frågeställningar som fokuserar lärande, samarbete, kunskaper, arbetsmoral utifrån det som är bra hos varje enskild elev. Läraren sitter med i samtalet, har en låg profil och är främst lyssnande, har kanske därefter ett individuellt samtal med eleven/utvecklingssamtal och sätter därefter i vanlig ordning, ett betyg, troligen med en mer nyanserad bild av eleverna och i tveksamma fall av betygssättning ytterligare ett tillfälle till andras synpunkter.

Lönesättande ledare såväl som betygssättande lärare skulle med ovanstående helt klart få ett bättre underlag för betyg/lön, dock inte heltäckande. Vi skulle alla tränas i verkligt teamtänkande och gruppdynamiken utvecklas betydligt bättre. Så klart kan man också se hinder och svårigheter med en sådan modell, i alla fall kortsiktigt, men långsiktigt skulle det vara ett betydande och viktigt steg mot ökad medvetenhet om de egna förmågorna och hur man ska göra för att utveckla dessa.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0