Paradigmskifte

image47 "Hyperaktivitet" heter följande klipp från Youtube! Såg inslaget i tv ikväll, i ett program som handlade om hur folk använder internet och siter som Youtube eller Myspace för att få ut sina förmågor till en bredare publik; den här rätt fenomenale killen från Norge, tjejen i England som "dissade" skivbolaget och gav ut sina låtar gratis på nätet och nu säljer guld samt allehanda "smala" förmågor långt där ute i alla möjliga vrår av världen, som vill bli sedda och uppmärksammade för det dom är bra på. Musik- och filmbranschen håller på att gå under, möjligen hiner de förstå och lägga om strategin för hur de ska dra in pengar, innan det är för sent. Här pratar vi sannerligen paradigmskifte!





Det är alltid välgörande att se sådana programinslag i tv, det får mig att tänka i nya banor, utanför den berömda boxen; different. Associationsbanorna ringlar iväg och tankarna går till både det ena och det andra. I min värld börjar den kommande organisationsförändringen göra sig påmind på ett mer påtagligt sätt; ingen skolledare i BSF Lunds stad är i dag riktigt säker på vad man gör om två månader, alla tjänster ledigförklaras och befintliga skolledare får önska "nya" befattningar.

Jag har i tankarna, fram till nu, inte riktigt funderat över min egen situation och någon större förändring, men insåg allt mer idag, vid samtal i ledningsgruppen, att det kanske är en större förändring på gång, än vad jag föreställt mig. Kanske ska jag ställa in mig på att tänka nytt, rätt mycket nytt, på detta med "nytt blod i organisationen", rotation bland ledarna och att se saker med nya ögon, på en annan plats, med nya medarbetare.... Kan det bli så? Vill jag det?

Det finns nog anledning att tänka vidare och att återkomma med ytterligare tankar kring detta med Lunds stads organisationsbyggande. Hyperaktiviteten känns dock långt borta just nu, det känns snarare som ett slags vaccum, där motivation och arbetsglädje stundtals (men inte långa stunder) tar "timeout".

Paradigmskifte eller ej, någonstans där framme i januari eller februari 2008 vet vi. Gott Nytt År, för nyvakna film- och skivbranschen, för killen på internet (han imponerade stort på tonårssonen) och hans likar och för oss medskapare i Lunds stad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0