Det fattas mig elever

image65För bara tre-fyra år sedan, när jag senast hade elever, arbetade vi med en klasshemsida där jag byggde allting från grunden; eleverna reflekterade, skrev och skickade via mail texter till mig och jag klippte och klistrade in deras kommentarer, på reflektionssidor, loggar och annat. På bara några få år har bloggverksamheten byggts ut och blivit ett kraftfullt verktyg för oss i skolan, om vi bara vill. Vill vi så kan vi och då ska vi, eller hur? Så lätt det varit att bara länka från elevernas presentationssidor till varje enskild elevs personliga "tanke-blogg"!

Om bloggens fantastiska möjligheter till textutbyte och elevernas ömsesidiga kommentarer, kan man läsa om på Datorn i undervisningen! Är du intresserad av att ta del av klasshemsidan kan du göra det på 79an!

Om du är intresserad av att starta bloggar för dina elever kan man t ex gå till: http://www.blogg.se/
eller http://www.blogger.com. Svt har dessutom en bra sida för hur man snabbt kommer igång.

Prova svt.se!

"Vi säger ofta att ungdomarna inte läser, men vad gör de på nätet ? De läser och skriver, och det kan vi använda oss av i skolan."

Barn och ungdomar har ett enormt intresse av att kommunicera med varandra, de gör det hela tiden på olika communities. Det är ett tämligen naturligt sätt för många av våra elever att utbyta tankar och idéer via hemsidor och bloggar och det är en möjlighet för oss i skolan som vi inte ska missa, en chans till utveckling av tankar, språk och lärande. Ta den! Det skulle jag gjort!

Nåja, det vara bara en tanke som slog mig....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0