Motivation 3.0

Läste här om veckan en artikel, som nu "legat till sig", om författaren Daniel Pink, och om vad han menar får människor motiverade. I begynnelsen var bara överlevnad (1.0), därefter följde det löpande bandets principer med morötter och piskor (2.0) och idag har vi en ny uppgradering; människors inre drivkraft i meningsfulla jobb (3.0). 

Hur gör man för att införa motivation 3.0?

Enligt Pink handlar det i stor utsträckning om att chefer och ledare släpper lite av kontrollen, låter medarbetare ta stort ansvar, ger ett bredare handlingsutrymme och möjligheter att ta egna beslut samt tid och medel att utveckla egna tankar. Att släppa kontrollen betyder inte att släppa initiativet, inte att ge bort sin "makt", det handlar om att ge medarbetare känsla av att ha del av kontrollen, kunna påverka sin arbetssituation och  vara delaktig i helheten.

Belöning främjar aktivitet, inte kreativitet. Vill man skapa innovation hos var och en, måste man våga ge människor den frihet det är värt. Det är just i den situationen man i piska-morot-samhället får kommentarer som:
- Det där är en ledningsfråga. Inte mitt bord.
- Det är du som bestämmer, det är du som är chefen, lös det.
- Det är Någonannans-problem .....

I medvetenheten om mina egna begränsningar och medarbetarnas många gånger långt större begåvningar och i kombination med en vilja att släppa fram initiativ, engagemang och vilja att ta mer ansvar, är jag också beredd att ta risken att ibland betraktas som kanske lite otydlig, lätt velig och möjligen lite långsam i att ta ett slutgiltigt beslut. Frihet (under ansvar) slår piska och morot, men tar tid och förvirrar, både barn och vuxna. Icke desto mindre är det sannolikt det enda sättet i 21th century learning .... and working.




Jag har bloggat i ämnet tidigare, om inre motivation hos elever. Läs mer!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0