iPad

25 cm lång, en gigahertz stark, kostar ca 3640:-, för surfande, mejl, bilder, filmer, musik, spel och e-böcker, ett mellanting mellan iPhone och MacBook. Vad blir det? iPad. Punkt

Presentation- kortversion

Nyfiken? Kolla här!

Ankdammar

Det är svårt att undvika en reflektion kring en av helgaktiviteterna; kalla det rapport från verkligheten, eller studiebesök i landet Brunsås. Var nämligen på lokal landsortsrevy med amatörstuk i kubik här om kvällen (Vems idé var det, egentligen?). Tänk fritidsgård och lunchrestaurang, knappt upphöjd scen, sparsamt med automatiska ridåer och kraftfulla ljudanläggningar samt en ljussättning som lämnade, låt säga, en hel del övrigt att önska. Kul? Knappast, snarare sorgligt. Bedöm själv, en ganska typisk och, som jag ser det, en av de minst dåliga men åtminstone lite av dra-på-smilbandet-historia, dessutom skolrelaterad (om än inte så salutogen) och naturligtvis, klart i närheten av "under bältet":

- Pappa, jag önskar mig en könssjukdom?
- En könssjukdom, varför i all världen skulle du vilja ha en könssjukdom?
- Jo, för om jag får det, får pigan det och om pigan får det så får du det och om du får det, får mor det och om mor får det får skolläraren det... och det är den djäveln jag vill åt!


Ungefär så där höll det på i ca två timmar; roliga historier berättade rakt upp och ner, blandat med iscensatta dito, några få sång & dans (?) - nummer och på det, en final i värsta luftgitarrstil! Sannolikt hade vi som roligast efteråt, i den gemensamma sammanfattningen och kommentarerna till det vi sett på scen.

Revyn ger dock anledning till eftertanke och självrannsakan; Vad hade vi förväntat oss? Råa buskisskämt, burleska visor och roliga karaktärer? Jo, det hade vi nog, serverat med några uns professionalitet, ett par rejäla skopor självinsikt och distans till den egna skådespelartalangen. Här var det enkelt, rättframt och folkligt skulle man kunna säga och helt utan insikt. Men folkligt betyder väl att det är "som folk är mest", liksom vanligt. Och särskilt vanligt var det inte, med våra mått mätt. Det var ovanligt. För att inte säga ovanligt dåligt. Eller var det bara vi som befann oss i ett annat slags ankdamm, med  andra normer, regler och synsätt. Det är kanske bara landskapet omkring dammen som är annorlunda?

Jag är trots allt nöjd med att vi gjorde den här utflykten till verkligheten. Ingen kommer dock att kunna övertala mig till något liknande i framtiden. Tala om vaccination!  Må jag simma i en något vidsyntare ankdamm än den vi fick speglad i ovan nämnda revy.


From my iPod January 2010



Magnificent - U2
Falling in love - Prefab Sprout
Your Heart Is As Black As Night - Melody Gardot
The Moon Is A Harsh Mistress - Rigmor Gustavsson
Spanish guitar - Enigma
So many friends - Martha Wainwright
January 23-30, 1978 - Steve Forbert
Yo-Yo - Nils Landgren
Punta Del Faro - Paco Lucia
Gabriel´s message - Sting

 



Gabriel´s message - Sting



God Morgon Världen

Sömnig söndagmorgon, Sydsvenskan, DN och God Morgon Världen på P1. Läser en artikel i Sydsvenskan om iPhones (och framförallt om App Stores) succéartade framgångar på mobiltelefonimarknaden samtidigt som jag lyssnar på en krönika om iPhone i radion, signerad Ulf Wickbom.

Krönikören ger sin kärleksförklaring till iPhonen, småhånar mobiljättarna Nokia och Ericsson och förundras, ifrågasätter och analyserar storföretagens brist på kreativitet och framhåller Apples geniala multitelefon i allmänhet och dess starkt växande applikationer i synnerhet, många av dem gratis eller till det facila priset av 7 kronor (!). Lyssna på länken:

GMV 20100124 del ett (MP3, 38 MB)

och leta dig fram till krönikan, ca 30-40 minuter in i programmet.

I tidningen läser jag samtidigt vidare i Snabba kickar i fickan - om telefonen som vår bästa lekkamrat. Här skrivs om det jag själv upplevde, och reflekterade kring, mitt i julhandelskön - köer blir kortare med en smartphone - helst en iPhone
;) så klart. I artikeln konstaterar man att App Store, Apples digitala marknadsplats för så kallade Apps (applikationer eller småprogram), är en succé, ett koncept som visat sig vara rätt tänkt, annorlunda (think different) och synnerligen utvecklingsbart. Förutom de applikationer Apples själv bidrar med, tillverkas tiotusentals andra av kreativa personer runt om i världen. I princip kan alla som kan göra en hemsida, också göra en app för iPhone, vilket betyder att man kan anpassa apparna till en väldigt "trång" krets, exempelvis en skola.



På BETT-mässan i London hade jag förmånen att få lyssna till Dr William Rankin från Abilene Christian University. Här har man försett studenterna med var sin iPhone och utvecklat egna appar för universitetet, först administratörerna, ledarna och lärarna, men sen också studenterna själva. Se inlägget on BETT London 2010!

Vad betyder utvecklandet av applikationer för smartphones (eg Apples App Store i nuläget, de har 99% av marknaden)? Att vi blir än mer beroende av skärmarna? Till och med på väg mellan datorerna, i naturen, på tåget, i ICA-kön etc? Eller att vi tar tillvara vår tid bättre? Dö-tid blir aktiv, engagerande och kreativ tid? Bara framtiden kan ge svar på det .... Jag har i alla fall roligare, livet blir mer intressant och lättare att leva. Men jag har också på kort tid blivit riktigt beroende, byggt upp behov och hittat funktioner som jag inte visste att jag hade och som i dag är i det närmaste oumbärliga (nåja, nästan i alla fall). Här kommer ett par exempel.

  • SF bio - Appen tar dig direkt till SF, din biograf med senaste utbudet. Du väljer film, bokar och betalar med ditt kortnummer och hämtar ut biljetterna i automaten på bion några timmar senare. Smidigt!
  • Meny.se - Hur många gånger har man inte i stått där i butiken och undrat - Vad f-n ska vi ha till middag i dag då? Med iPhone och meny.se är det rena nöjet att handla. Surfa in, bestäm kategori - typ kött, fågel, vegetariskt etc - bestäm dig för en maträtt/recept och vips kommer inköpslista och recept upp på skärmen Oumbärligt om ni frågar mig!
  • Blocket - Här om månaden behövde jag sälja ett skrivbord. In på iPhone Blocket, skriver en text om vad som säljs, tar (med telefonen så klart) några bilder och lägger i annonsen, betalar och får bekräftelse tillbaka. Nästa dag ringer första spekulanten, affären görs upp och jag är 300:- rikare.
  • Hitta.se - Hur klarade man sig tidigare? Nu för tiden letar jag mig fram till vilken liten obetydlig adress som helst. Fullständig adress, kartor och vägbeskrivning.
  • Yr.no - Aldrig fel att ha koll på vädret. Yr regerar!
  • Facebook - Om jag mot all förmodan skulle behöva uppdatera min Facebook på bussen. Not ;-) Men jag kan läsa alla andras rätt oviktiga, men kul, uppdateringar.
  • Wikipedia - Vinner i längden, också på bussen. Alltid är det något man behöver veta, och visst är det skönt att kunna överbevisa besserwissern i bekantskapskretsen som vitt och brett slänger sig med sin pseudovetskap om allt möjligt. Med iPhone och Wikipedia kan man lätt, på plats, ta luften av dylika viktigpettrar.
  • TV4 Play - Missade nyheterna - lugn!
  • Shazam - De spelar låten bara-så-djävla-bra på radion och du vet inte vem det är eller vad låten heter. Med Shazam kan du vara lugn; låt appen spela in en snutt av låten och snart kommer det upp på skärmen vad låten heter, vem som spelar och lite till.
  • Sleep Cycle - Mitt senaste fynd. Ett litet program som registrerar mina rörelser i sömnen och på morgonen talar om för mig hur god, eller inte, min nattsömn varit. Med lite långsiktiga data, systematik och analys skulle man nog kunna förbättra kvaliteten på nattsömnen, om man nu behöver det.

Och det kommer ständigt nya, påhittiga, kreativa lösningar och funktioner som underlättar vår vardag ... Dock, det ska erkännas, det finns en hel del s-k-i-t också. Jag har svårt att förstå varför jag skulle hämta hem nedanstående app ... Lite urskiljning får man ju ha (rätt kul ändå), men kreativt är det!

Blower - Blow real air with your iPhone

 

 


CSCL - Wave



Läste en intressant artikel här om dagen, på flyget till London. En artikel som sedan i flera dagar höll mig tankemässigt sysselsatt, mitt i storstadsvimlet - på promenaden hem längs Oxford Street, i tunnelbanans larmande stök, bland stånden av honey roasted caramel peanuts, i bussavgasernas dimmor, med ambulanssirenerna tjutande i öronen eller i det behagliga sorlet på halvvägs-hem-och reflektera-haket - en artikel intressant att flera anledningar. Det handlade om ett nytt Google-påfund; Google Wave, ännu inte ute i en fullversion ("you must be invited to Google Wave in order to sign in. If you haven't been invited by a friend, you won't be able to use the service at this time"), vad jag vet, men för särskilt inbjudna att prova. En som provat är en tjej på Göteborgs universitet som i en rapport om verktyget delger oss sina synpunkter.

Mycket kort kan man beskriva Wave som ett CSCL-verktyg - computer supported collaborative learning - eller tjänst, som tar tillvara möjligheterna för människor att kommunicera med varandra - en kombination av e-post, wikis och sociala nätverk, typ Facebook. Ett sätt att kommunicera i realtid med dem man valt att kommunicera med;

"... ett verktyg där användarna skapar “vågor” och sen bjuder in användare att delta i dem. Alla kan sen lägga till text, foton och annan information. Drag hämtas bland annat från e-post, chat, wikis och sociala nätverk. Redigeringen sker i realtid, som användare kan man sitta och titta på när andra användare förändrar innehållet i vågen. (---) Wave är inte bara en ny tjänst. Det är också tänkt, som så mycket annat Google gör, att fungera som en plattform som andra utvecklare kan jobba vidare med och ha som bas i egna tjänster. Det är också den underliggande tekniken, som bland annat specificerar hur information lagras och hur vågorna fungerar. Allt kommer finnas tillgängligt med öppen källkod." Anders Thoresson Ny Teknik

När jag läser sådant tänker jag ofta, hur kan det användas i skolan? Det har också Johanna gjort i sin examinationsuppgift vid Göteborgs universitet. Förutom själva redogörelsen för Wave, vad den innehåller, fördelar och nackdelar, möjligheter och hinder, finns här också en del där hon framför sin teoretiska utgångspunkt - social konstruktivism. I konstruktivismen ligger påståendet att att allt lärande sker i samspel med andra människor. Vygotskijs och Deweys tankar om att den som lär måste vara aktiva deltagare i kunskapsbyggandet bildar själva stommen i allt lärande. Det är samtalet, inte undervisning, som är den viktigaste arenan för lärande. Den lärande kan således genom att se andras lärande, också få syn på sitt eget lärande. Väl där, i det metakognitiva tänkandet och medvetenheten om det egna lärandet, sker sann kunskapsutveckling.

Jag anar möjligheter för eleverna i skolan, att samarbeta och skapa kunskap tillsammans, lätt och spännande, med verktyg som tilltalar de yngre generationerna. Jag tror vi har något att utforska här. Kan inte någon bjuda in mig till Google Wave. Jag vill prova!


Blooms digitala taxonomi

Blooms taxonomi tillkom på 1950-talet genom Benjamin Bloom. Den har under flera år nu varit till stor hjälp för många av oss på skolan, för att klargöra detta komplexa begrepp vi kallar kunskap. Vad detta betyder med digitala förtecken, kan studeras i Blooms digitala taxonomi.




För den som vill läsa mer, läs hela artikeln av Andrew Churches här!



BETT London 2010

 



BETT-mässan i London i januari är en av världens största mässor för IKT och utbildning. Det stora mässområdet på Olympia, vid Kensington High Street, liknar till stora delar den svenska Bok- och Biblioteksmässan (men med tekniska medier i stället för bokliga dito) med alla viktiga aktörer på plats och ett enormt utbud av nyheter på IT-fronten. Själva mässan är dock inte det mest intressanta, den ena montern efter den andra med liknande utbud; datorprogram, utbildningskoncept och interaktiva skrivtavlor i alla ära, men de seminarier och föreläsningar som arrangeras i anslutning till mässan är oerhört intressanta. Här kommer flera av världens mest välrenommerade professorer, utbildare, rektorer och forskare kring IKT för att föra fram sitt budskap.

För egen del fann jag Apples Education Leadership Series mest intressant. På något fashionabla hotellet Cumberland, alldeles intill Marble Arch vid Hyde Park, avlöste föreläsarna varandra under tre dagar (egentligen fyra eller fem) och här följer vad jag anser vara det viktigaste som sades.

Först, bäst och mest tydlig i sitt budskap var professor Stephen Heppel (www.heppell.net) vars budskap var, i korta ordalag; ”om vi ska försöka sia om framtidens skola ska vi titta på vad dagens ungdomar sysslar med på olika communities, såsom Facebook, Flickr och Youtube”, det är där vi har ingångarna till vad som är de verkliga lärandearenorna för dagens unga. Heppell har ägnat många år åt att forska kring människors sätt att ta till sig nya medier i allmänhet och digitala medier i kombination med utbildning i synnerhet. Hans första, och egentligen enda budskap var; utveckla kreativiteten! Punkt!

Dessbättre fortsatte han att prata om hur detta kunde uppnås … Han pratade mycket om vad nya medier kan bidra med i den nya skolan, använde ordet ”transparency” och gav en förklaring till vad han menade med ”a new model of learning”. Hittills har den nya tekniken inte betytt så mycket annat än att man gjort ”gamla saker” lite fortare, klarare och kanske bättre, men egentligen inte annorlunda.

I denna nya modell måste vi lyhört lyssna på vad ungdomar anser vara deras bästa sätt att lära. I direkta frågor till ett stort antal elever har man konstaterat att elever i skolan ägnar mestadelen av tiden i skolan till att kopiera, lyssna på läraren, diskutera i klassen och ta anteckningar, när de egentligen tycker att de lär sig bäst när de får arbeta i grupper, mer praktiskt, med vänner och använda sig av datorer.

Vi måste ställa om, från att passivt delge våra elever kunskapsbitar att konsumera, till att låta dem aktivt själva producera sin kunskap. Lärandeprocessen måste vara ”investigating, collabaratiive, expressing and producing”. Han talade också om vikten av att låta våra elever utveckla sina metakognitiva förmågor. Lyssna!

 



Förutom Heppell var det många andra föreläsare som gav uttryck för samma sak, med något annorlunda utgångspunkter och exempel. I raden hittade man pedagoger och forskare från hela världen; svenska, danska, australiensiska, amerikanska och engelska. Här några axplock:
  • Julian Coultras - berättade om spännande lärandeprojekt med iPod Touch som verktyg. Läs mer på www.becta.org.uk

  • Don Collins - från Cobur Senior High i Melbourne pratade om skolan som en "arbetsplats för lärande" och visade på en sådan, med radikalt annorlunda lokaler, helt digitaliserad och med formuleringen "each student has been drawn to the adult learning environment, the high level of computer technology, the quality of facilities and the manner in which learning takes place."

  • Hans Renman - från Nacka och YBC - Young Business Creatives - höll ett föredrag om sin skola och avslutade med orden "Stay hungry - stay foolish!"

  • Allan Kjær Andersen - rektor på Ørestads gymnasium vid Bella center i Köpenhamn, en futuristisk och mycket modern lärandeinrättning, påtalade att vi ska fostra elever som blir smartare än vi i den äldre generationen och undervisa om sådant som är relevant för dem. Sammanfattade sin skola i begreppen; Qualification, Competence, Creativity and Culture och med fokus på utvecklandet av förmågorna Investigating, Collaborating, Producing och Expressing.

  • Bill Rankin - från Abilene Christian University, berättade inlevelsefullt och roligt om ett koncept där man givit studenterna mobiltelefoner (i det här fallet iPhone) som bas för lärplattform. Nästa steg?

  • David Baugh - orienterade oss om Digital Media in the Classroom, om Macens samverkande programvaror Kolla in websiten: http://www.dvined.org.uk/


Vi gjorde dessutom ett skolbesök, på Bowes Primary School (se bilder ovan), en 45 minuters busstur till Londons norra delar. En rätt skamfilad engelsk tegelbyggnad i 6 våningar gav ett trist intryck utifrån, men var inbjudande och levande inuti. Eleverna, från 4-5 år upp till motsvarande vår årskurs 6-7, hade moderna digitala verktyg, både vad gäller bärbara datorer, iPods och inspelningsinstrument för podradio och video. Sevärt och spännande. 

Besök Bowes Primary School på webben: www.bowes.enfield.sch.uk
En resa in i framtiden, om vi inte redan är där. Tillfälle att tänka lite längre än den här terminen, den här månaden och den här veckan. Tid och möjlighet till reflektion över helheterna och det väsentliga i verksamheten. Vi var flera skolledare från Lund som kände lusten att ta ett rejält kliv mot det digitala klassrummet. Alldeles strax, om någon vecka, tar man upp förslaget till ny IT-strategi i Lunds kommun. Må det falla i god jord!



Sir Ken Robinson var inte där

Sir Ken Robinson var inte där, men relaterades till via skärmen. Här en lysande föredragning om framtidens lärande och kreativitet, i rena stand-upp-stilen, hur man säger något viktigt och seriöst, med humor och glimten i ögat. Han lär kosta skjortan i timmen, så ta chansen här ... Lyssna och njut!




(Gillar särskilt anekdoten om flickan som tecknar Gud!)



The Crazy Ones

Here’s to The Crazy Ones.

The misfits. The rebels. The troublemakers.

The round pegs in the square holes.

The ones who see things differently.

They're not fond of rules and they have no respect for the status quo.

You can praise them, disagree with them, quote them, disbelieve them, glorify or vilify them.

About the only thing you can't do is ignore them.

Because they change things.

They push the human race forward.

While some see them as the crazy ones, we see genius.

Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.

 

 


Building with vision

"Building with vision demands a different kind of management". Sagt av Julian Coultas under en föredragning på BETT 2010.



Nystart

I dag går terminen igång på allvar. Eleverna har haft en välbehövlig vila på tre hela veckor, vi pedagoger något färre men i stället några dagar att förbereda oss för anstormningen. Känns alltid lite spännande med en ny termin som går igång; det är mycket vilja, många nya lärandeprojekt och nya friska tag. Förvisso också en hel del mindre angenäma saker att ta tag i; fortsatt småsnåla medel att prioritera emellan, elevärenden som måste hanteras, rätt mycket snårig administration och detaljproblem att ta ställning till och bestämma om. När detta tenderar att ta överhanden är det fint att ha något mer långsiktigt, framåtsträvande, kreativt och utvecklande att se fram emot.
  • Inleder vårterminen med att åka till BETT-mässan i London, en av världens största mässor vad gäller it (eller ikt) och undervisning. Seminarier, studiebesök på skolor och möjlighet att ta del av "det digitala klassrummets" alla nymodigheter. Ska bli klart inspirerande. Redan i dagarna uppgraderar vi vår datorpark med ett rätt omfattande antal moderna bärbara datorer och ökar därmed möjligheterna för pedagogerna att arbeta digitalt på bredare front.
  • Senare i vår påbörjar jag den nya rektorsutbildningen; 30 högskolepoäng, 3 år, internat, omfattande litteraturstudier och examinationer som vore man tillbaka på lärarhögskolan i Malmö. Men det ska bli intressant, att äntligen få adekvat utbildning för jobbet man är satt att sköta. Konstig ordning.
  • Ska också göra en föreläsningsserie under våren, för skolledarfolk och med Gunnesboskolans lära@lära-koncept i allmänhet och professionsportfolion, medarbetarsamtal och långsiktig kompetensutveckling i synnerhet.
Att få tillfälle att fördjupa sig i och utveckla pedagogiska strategier är den verkligt inspirerande delen i det här jobbet. Tänk om man fick ägna sig åt detta på heltid. Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....

RSS 2.0