Inre motivation
Läste i dagens SDS en artikel av Peter Gärdenfors (professor i kognitionsvetenskap vi Lunds universitet) "Skolans struktur tar död på elevernas motivation" och kände stark sympati för framförda synpunkter.
Varför är det den traditionella skolans gamla strukturer, med scheman, lektioner och fyrkantiga läro- och kursplaner som fortfarande idag, 2010, får styra det elever ska lära sig i skolan? Varför låter vi modern vetenskap i så ringa grad bestämma agendan för skolan av idag? Varför är vi på väg tillbaka?
Gärdenfors pekar på några viktiga faktorer, med sitt ursprung hos pedagogen Jerome Bruner, för att hitta elevernas genuina motivation, det han kallar inre motivation.
Motsatsen är det vi ofta försätter våra barn och ungdomar i, i skolan och utanför skolan; det Gärdenfors kallar yttre motivation, dvs när man i lärandet styrs av något som i och för sig är värdefullt men inte kopplat till själva aktiviteten. Det kan vara höga poäng på ett prov, betyg pengar eller andra favörer för att man ska anstränga sig för ett högre betyg eller sponsring av ett körkort om man lovar att inte börja röka eller dricka sprit, egentligen rena mutor och inte kopplat till någon förståelse för att man kanske bör studera och förkovra sig för sitt eget välbefinnandes skull.
Debatten om kunskap borde på något sätt mindre handla om att bara repetetivt återge faktabitar, att passivt reproducera kunskapen, memorera kunskapsbitar och mer om att aktivt försöka se mönster, samband och sammanhang - till att uppnå förståelse. När man väl uppnått förståelse har man också möjlighet att tillämpa den nya kunskapen i nya lärandesituationer - man har generaliserat sin kunskap - och kunskapen blir produktiv.
Så nu vet ni, egna barn och elever genom åren, varför jag aldrig lockat med kakor, bullar och godis, pengar eller annat för att öka prestationen och motivationen.
"Om förståelsen sätts i centrum blir det viktigare att klara nya problem än att behärska gamla."
Utvecklande, spännande och framåtsyftande - verkligt lärande.
Varför är det den traditionella skolans gamla strukturer, med scheman, lektioner och fyrkantiga läro- och kursplaner som fortfarande idag, 2010, får styra det elever ska lära sig i skolan? Varför låter vi modern vetenskap i så ringa grad bestämma agendan för skolan av idag? Varför är vi på väg tillbaka?
Gärdenfors pekar på några viktiga faktorer, med sitt ursprung hos pedagogen Jerome Bruner, för att hitta elevernas genuina motivation, det han kallar inre motivation.
- Nyfikenhet - stark från födslen
- Kompetens - framgång föder framgång
- Ömsesidighet - vi är sociala varelser som tycker om att lära tillsammans
- Förståelse - motivation kommer med förståelse
Motsatsen är det vi ofta försätter våra barn och ungdomar i, i skolan och utanför skolan; det Gärdenfors kallar yttre motivation, dvs när man i lärandet styrs av något som i och för sig är värdefullt men inte kopplat till själva aktiviteten. Det kan vara höga poäng på ett prov, betyg pengar eller andra favörer för att man ska anstränga sig för ett högre betyg eller sponsring av ett körkort om man lovar att inte börja röka eller dricka sprit, egentligen rena mutor och inte kopplat till någon förståelse för att man kanske bör studera och förkovra sig för sitt eget välbefinnandes skull.
Debatten om kunskap borde på något sätt mindre handla om att bara repetetivt återge faktabitar, att passivt reproducera kunskapen, memorera kunskapsbitar och mer om att aktivt försöka se mönster, samband och sammanhang - till att uppnå förståelse. När man väl uppnått förståelse har man också möjlighet att tillämpa den nya kunskapen i nya lärandesituationer - man har generaliserat sin kunskap - och kunskapen blir produktiv.
Så nu vet ni, egna barn och elever genom åren, varför jag aldrig lockat med kakor, bullar och godis, pengar eller annat för att öka prestationen och motivationen.
"Om förståelsen sätts i centrum blir det viktigare att klara nya problem än att behärska gamla."
Utvecklande, spännande och framåtsyftande - verkligt lärande.
Kommentarer
Trackback