Någonannans problem



I Lunds kommun har det sedan ett år tillbaka (för ledare något längre) pågått ett kompetensutvecklingsprojekt som kallas Utvecklingsresan. I detta program handlar det om att få kommunalanställda medarbetare att ta större del och mer ansvar för sina arbetsuppgifter och den gemensamma arbetsmiljön. Honnörsorden är deltagande, engagemang och det relativt nya begreppet medskapande. Man vill ha medarbetare som aktivt deltar i utvecklandet av verksamheten - ett slags "alla ska med"-koncept ;-).

För att sådan insats ska göra skillnad måste man så klart arbeta med det kontinuerligt, vilket vi gjort på skolan under läsåret. Har det då gjort någon skillnad? Jag tror det, i alla fall upplever jag det mer medskapande och mindre av attityden typ  Det-där-är-skolledningens-problem. Jag skulle kunna ge många exempel på medarbetares engagemang och ansvarstagande, konstruktiva tänkande och kreativa sätt att lösa problem i sammanhang som gäller schema, elevvård, kompetensutveckling, arbetsmiljö etc. Vi är på väg att fasa ut sagan om Många, Någon, Någonannan och Ingen .... 

"Det var en gång fyra personer som hette Många, Någon, Någonannan och Ingen. Det fanns ett mycket viktigt jobb som skulle göras och Många tyckte att Någon skulle ta tag i det. Någonannan skulle också ha kunnat gjort det, men Ingen gjorde det. Någon blev förbannad, för det var ju faktiskt Mångas jobb. Många tyckte nu att Någonannan borde ha gjort något åt det, men Ingen förstod att Många faktiskt borde ha gjort det. Det slutade med att Många skyllde på Någonannan, när i själva verket Ingen kunde skylla på Någon."

Eller som Timbuktu sjunger:
"Nån annans problem, det e nån annans problem
jag blandar inte i mig i nån annans problem
det e nån annans svett och tårar, annans blod och ben
jag blundar helt och hållet för nån annans problem"



.... och kanske kan vi snart berätta sagan om Samarbete, Kreativitet, Deltagande och Ansvar. Är det någon som har ett uppslag? Hör av er!



Kommentarer
Postat av: H

Hej Ulf!

Vi är många som vill engagera oss i skolan, för att nå så bra resultat som möjligt och för att alla ska må så bra som möjligt. Det är vårt sätt att ta ansvar för våra medmänniskor. Ofta ses tyvärr sådana försök till engagemang med viss misstro. Man riskerar att bli en problemmakare i skolans ögon. Därför är det viktigt att ta tag i engagemanget när det finns, ta det på allvar och inte tolka det som kritik. Ett sådant samarbete vinner vi alla på. Genom att belysa vissa frågor kan ett kreativt arbete inledas där alla tillåts delta och bidra.

Jag tycker att du bidrar på ett bra sätt!

2010-04-28 @ 18:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0