Skolverksbesök

Skolverket besökte Lund under några dagar i förra veckan, för att prata med elever, lärare, skolledare och förvaltningsfolk om hur skolan ska utvecklas på bästa sätt. Lund är en av flera kommuner som får besök och som agerar bollplank för Skolverkets tankar kring implementeringen av regeringens beslut att tillsätta lektorstjänster i skolan. 

Både Skolverkets representanter och rektorsgruppen hade diffusa bilder av hur det skulle kunna se ut i framtiden, vi var inte överens på alla punkter, men hade några klart gemensamma önskemål; gärna karriärstjänster för lärare, särskilda lektorstjänster och mer forskaranknytning, men också bredd på återkopplingen i den egna verksamheten och en forskning som mer tar sikte på didaktik än det ämnesspecifika. 

Vi behöver inte mer ämneskompetens i skolan, vi behöver utveckla didaktiken. Vi behöver inte fler ämnesspecialister eller lärare som utvecklar än mer specialkunskaper i sina ämnen, inte i första hand. Vi behöver ge särskilt duktiga pedagoger en chans att vidareutveckla sina didaktiska förmågor och sedan en dito ärlig chans att vidarebefordra detta till sina kollegor i klassrumsarbetet. 

Lektorer, ja kanske, men jag tänker fortfarande bredare - och framförde det - inte alls framgångsrikt ;-(

Nåja, det är ju bara en tanke ....


Kommentarer
Postat av: Ga

Hej!

Vi har en liten fundering kring barn med speciella behov. Hur ser du på att era elever med särskilda behov får diagnoser som , koncentrationsproblem, asperger och dyslexi först när de börjat gymnasiet? Vi tror att de borde ha fått rätt hjälp redan på grundskolan. Hur kan det komma sig? Och skulle inte skolans resultat förbättras på alla sätt om kunskapen om elevernas behov varit större? Nåväl, det var bara en tanke...

2011-11-02 @ 14:26:49
Postat av: Ulf Tornberg

Först av allt, visst missar vi en del gånger att tidigt upptäcka elever med särskilda behov, vi som alla andra grundskolor. Dock allt mer sällan, vill jag påstå.



Vi arbetar mycket målmedvetet med att fånga upp elever tidigt och ge den specifika hjälp varje elev behöver. Det handlar både om att bredda varje enskild pedagogs kompetens, förse varje elev med verktyg för alternativa/kompensatoriska hjälpmedel (digitala) och förstärka organisationen med ett effektivt elevhälsoteam.



Naturligtvis måste jag instämma i att alla elever med "koncentrationsproblem, asberger och dyslexi" borde fått hjälp med sina svårigheter så tidigt som möjligt, men det är inte alltid så lätt att upptäcka och det kan ibland vara så att problemet visar sig först i de senare åren när kraven ökar. Å andra sidan behövs det inte alltid en diagnos för att vi i skolan ska inse att en viss elev behöver särskilt stöd och faktiskt också ger det, på många olika sätt.



Du är välkommen att ta kontakt med mig via mail eller telefon om du undrar över något mer eller vill prata något enskilt fall.



Mvh/Ulf

2011-11-02 @ 18:04:55
URL: http://ulftornberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0