BETT London 2010

 



BETT-mässan i London i januari är en av världens största mässor för IKT och utbildning. Det stora mässområdet på Olympia, vid Kensington High Street, liknar till stora delar den svenska Bok- och Biblioteksmässan (men med tekniska medier i stället för bokliga dito) med alla viktiga aktörer på plats och ett enormt utbud av nyheter på IT-fronten. Själva mässan är dock inte det mest intressanta, den ena montern efter den andra med liknande utbud; datorprogram, utbildningskoncept och interaktiva skrivtavlor i alla ära, men de seminarier och föreläsningar som arrangeras i anslutning till mässan är oerhört intressanta. Här kommer flera av världens mest välrenommerade professorer, utbildare, rektorer och forskare kring IKT för att föra fram sitt budskap.

För egen del fann jag Apples Education Leadership Series mest intressant. På något fashionabla hotellet Cumberland, alldeles intill Marble Arch vid Hyde Park, avlöste föreläsarna varandra under tre dagar (egentligen fyra eller fem) och här följer vad jag anser vara det viktigaste som sades.

Först, bäst och mest tydlig i sitt budskap var professor Stephen Heppel (www.heppell.net) vars budskap var, i korta ordalag; ”om vi ska försöka sia om framtidens skola ska vi titta på vad dagens ungdomar sysslar med på olika communities, såsom Facebook, Flickr och Youtube”, det är där vi har ingångarna till vad som är de verkliga lärandearenorna för dagens unga. Heppell har ägnat många år åt att forska kring människors sätt att ta till sig nya medier i allmänhet och digitala medier i kombination med utbildning i synnerhet. Hans första, och egentligen enda budskap var; utveckla kreativiteten! Punkt!

Dessbättre fortsatte han att prata om hur detta kunde uppnås … Han pratade mycket om vad nya medier kan bidra med i den nya skolan, använde ordet ”transparency” och gav en förklaring till vad han menade med ”a new model of learning”. Hittills har den nya tekniken inte betytt så mycket annat än att man gjort ”gamla saker” lite fortare, klarare och kanske bättre, men egentligen inte annorlunda.

I denna nya modell måste vi lyhört lyssna på vad ungdomar anser vara deras bästa sätt att lära. I direkta frågor till ett stort antal elever har man konstaterat att elever i skolan ägnar mestadelen av tiden i skolan till att kopiera, lyssna på läraren, diskutera i klassen och ta anteckningar, när de egentligen tycker att de lär sig bäst när de får arbeta i grupper, mer praktiskt, med vänner och använda sig av datorer.

Vi måste ställa om, från att passivt delge våra elever kunskapsbitar att konsumera, till att låta dem aktivt själva producera sin kunskap. Lärandeprocessen måste vara ”investigating, collabaratiive, expressing and producing”. Han talade också om vikten av att låta våra elever utveckla sina metakognitiva förmågor. Lyssna!

 



Förutom Heppell var det många andra föreläsare som gav uttryck för samma sak, med något annorlunda utgångspunkter och exempel. I raden hittade man pedagoger och forskare från hela världen; svenska, danska, australiensiska, amerikanska och engelska. Här några axplock:
  • Julian Coultras - berättade om spännande lärandeprojekt med iPod Touch som verktyg. Läs mer på www.becta.org.uk

  • Don Collins - från Cobur Senior High i Melbourne pratade om skolan som en "arbetsplats för lärande" och visade på en sådan, med radikalt annorlunda lokaler, helt digitaliserad och med formuleringen "each student has been drawn to the adult learning environment, the high level of computer technology, the quality of facilities and the manner in which learning takes place."

  • Hans Renman - från Nacka och YBC - Young Business Creatives - höll ett föredrag om sin skola och avslutade med orden "Stay hungry - stay foolish!"

  • Allan Kjær Andersen - rektor på Ørestads gymnasium vid Bella center i Köpenhamn, en futuristisk och mycket modern lärandeinrättning, påtalade att vi ska fostra elever som blir smartare än vi i den äldre generationen och undervisa om sådant som är relevant för dem. Sammanfattade sin skola i begreppen; Qualification, Competence, Creativity and Culture och med fokus på utvecklandet av förmågorna Investigating, Collaborating, Producing och Expressing.

  • Bill Rankin - från Abilene Christian University, berättade inlevelsefullt och roligt om ett koncept där man givit studenterna mobiltelefoner (i det här fallet iPhone) som bas för lärplattform. Nästa steg?

  • David Baugh - orienterade oss om Digital Media in the Classroom, om Macens samverkande programvaror Kolla in websiten: http://www.dvined.org.uk/


Vi gjorde dessutom ett skolbesök, på Bowes Primary School (se bilder ovan), en 45 minuters busstur till Londons norra delar. En rätt skamfilad engelsk tegelbyggnad i 6 våningar gav ett trist intryck utifrån, men var inbjudande och levande inuti. Eleverna, från 4-5 år upp till motsvarande vår årskurs 6-7, hade moderna digitala verktyg, både vad gäller bärbara datorer, iPods och inspelningsinstrument för podradio och video. Sevärt och spännande. 

Besök Bowes Primary School på webben: www.bowes.enfield.sch.uk
En resa in i framtiden, om vi inte redan är där. Tillfälle att tänka lite längre än den här terminen, den här månaden och den här veckan. Tid och möjlighet till reflektion över helheterna och det väsentliga i verksamheten. Vi var flera skolledare från Lund som kände lusten att ta ett rejält kliv mot det digitala klassrummet. Alldeles strax, om någon vecka, tar man upp förslaget till ny IT-strategi i Lunds kommun. Må det falla i god jord!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0