Implementering

Vi pratar fortfarande, så här drygt 15 år efter att den kom, om Lpo 94 som den nya läroplanen ... det är rätt märkligt. Men nu kan vi snart med all rätt svänga oss med uttrycket, utan att det känns märkligt, eftersom det är just vad som är på gång; en ny läroplan. Man kan hoppas på att det läggs lite mer ansträngning på att få ut den i skolorna än vad som skedde med vår nuvarande läroplan, nämligen mycket litet eller just ingenting. Låt oss inte göra om samma misstag ... Implementering var ordet!

Jag har ofta tänkt tanken (t ex i senaste NZ-rapporten), hur annorlunda det skulle se ut i svensk skola idag, om Lpo 94 hade fått verklig genomslagskraft. Låt oss implementera ordentligt den här gången, oavsett vad man kommer fram till. Det finns ingenting som talar för att man i den nya läroplanen kommer att förändra grundbultarna, värdegrund och kunskapssyn, trots alla farhågor om motsatsen (i alla fall enligt Grundskollärartidningen och Steve och Helena, som kommer till Gunnesbo/Nöbbelöv i veckan), men det finns ändå oroväckande signaler om mer specifika kunskapsmål (läs stoff-mål), mer kontroll (även om man med fler kontrollpunkter kan se det som en del av den formativa bedömningen) och minskat tolkningsutrymme. Man känner sig inte helt trygg.... det viktigaste i det här läget är ändå tydligheten och kommunikationen ut till skolor, skolledare och pedagoger; vad ska göras och varför! Implementering!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0