"Hotivation" eller Motivation
"- Lärandet måste vara meningsskapande för eleverna, inte om 15 år, för då struntar eleverna i det. Lärarna måste alltså hitta lärprocesser som är meningsskapande i nuet, säger han.
Och då krävs två saker. Först måste lärarna möta eleverna där de är. Lärarna behöver sedan utmana elevernas föreställningar för att bidra till att fördjupa deras förståelse utifrån vetenskaplig grund.
- Det handlar om att efterfråga och förstå elevernas tänkande som grund för ett utmanande och lärande möte. Med dagens system försöker man klara det ändå genom att hota med betyg. Men ambitionen måste vara mindre av yttre »hotivation« och mer av inre motivation som drivkraft för såväl elevernas som lärarnas lärande, säger han."
Hans-Åke Scherp
Läs hela artikeln!
I ovanstående lilla utdrag, från en längre artikel av Hans-Åke Scherp och Stig Roland Rask på Skolvärldens webbsida, finns de två viktigaste sakerna alla kategorier för att nå elevernas motivation; att möta dem där de är och att förstå deras tänkande.
Eleverna befinner sig till stora delar av sina liv på internet; läser där, skriver där, hämtar sina tankar, idéer och upplevelser där, umgås med kamrater, diskuterar, värderar, analyserar, tillämpar sin kunskap och lär sig att förstå sin omvärld. De gör i princip allt det vi vill att de ska göra i skolan, men på en scen vi inte riktigt känner som vår.
Men vi borde vara där, även om vi inte har full kontroll och det innebär att vi måste kliva ur rollen som "den som vet allting". Detta är kanske den "världens chans" vi aldrig tidigare haft i skolan, att agera som jämbördiga aktörer i ett lärande. Vygotskij betonade redan på 20-talet vikten av meningsfulla interaktioner och de jämlika relationerna för att skapa de optimala utvecklingszonerna. Det handlar alltså om att barnet/eleven tänjer sina gränser genom att överskrida sin aktuella förmåga att lösa problem med hjälp av en kunnigare vuxen (lärare/förälder eller en fiffig kompis) som vägleder, resonerar och diskuterar, ifrågasätter och "bollar" problemet, utan att berätta hur det ska vara. I Vygotskijs värld hyllas både mästarens och novisens sätt att närma sig problemet!
Jag är tämligen övertygad om att det är via dessa nya nätverk vi når eleverna och kan vägleda dem vidare, vi måste bara först inse det, därefter acceptera det och slutligen använda det för våra syften. Därför har jag inte heller svårt att, för mig själv, formulera vilka riktmärken vår verksamhet bör ha framöver; jag vill arbeta för och medverka till att Gunnesboskolan också i framtiden ligger i framkant vad gäller moderna undervisningsmetoder. Det står allt tydligare för mig att vårt koncept med Lära-att-lära/portfolio passar sällsynt väl in i de tankar och idéer som finns på andra håll vad gäller informationshantering, lärande och kunskap och informations - och kommunikationsteknik (IKT).
I rådande ekonomiska tider känns det dock tungt att konstatera att vi inte kan gå fram så snabbt som vi skulle vilja. Å andra sidan skulle det i så fall inte vara första gången vi tagit oss ur ekonomiska underskott med offensiva strategier .
Det är kanske dags att ta ett nytt it-steg, med mottot För skolan, ITiden!
Nåja, det var bara en tanke som slog mig .....
Och då krävs två saker. Först måste lärarna möta eleverna där de är. Lärarna behöver sedan utmana elevernas föreställningar för att bidra till att fördjupa deras förståelse utifrån vetenskaplig grund.
- Det handlar om att efterfråga och förstå elevernas tänkande som grund för ett utmanande och lärande möte. Med dagens system försöker man klara det ändå genom att hota med betyg. Men ambitionen måste vara mindre av yttre »hotivation« och mer av inre motivation som drivkraft för såväl elevernas som lärarnas lärande, säger han."
Hans-Åke Scherp
Läs hela artikeln!
I ovanstående lilla utdrag, från en längre artikel av Hans-Åke Scherp och Stig Roland Rask på Skolvärldens webbsida, finns de två viktigaste sakerna alla kategorier för att nå elevernas motivation; att möta dem där de är och att förstå deras tänkande.
Eleverna befinner sig till stora delar av sina liv på internet; läser där, skriver där, hämtar sina tankar, idéer och upplevelser där, umgås med kamrater, diskuterar, värderar, analyserar, tillämpar sin kunskap och lär sig att förstå sin omvärld. De gör i princip allt det vi vill att de ska göra i skolan, men på en scen vi inte riktigt känner som vår.
Men vi borde vara där, även om vi inte har full kontroll och det innebär att vi måste kliva ur rollen som "den som vet allting". Detta är kanske den "världens chans" vi aldrig tidigare haft i skolan, att agera som jämbördiga aktörer i ett lärande. Vygotskij betonade redan på 20-talet vikten av meningsfulla interaktioner och de jämlika relationerna för att skapa de optimala utvecklingszonerna. Det handlar alltså om att barnet/eleven tänjer sina gränser genom att överskrida sin aktuella förmåga att lösa problem med hjälp av en kunnigare vuxen (lärare/förälder eller en fiffig kompis) som vägleder, resonerar och diskuterar, ifrågasätter och "bollar" problemet, utan att berätta hur det ska vara. I Vygotskijs värld hyllas både mästarens och novisens sätt att närma sig problemet!
Jag är tämligen övertygad om att det är via dessa nya nätverk vi når eleverna och kan vägleda dem vidare, vi måste bara först inse det, därefter acceptera det och slutligen använda det för våra syften. Därför har jag inte heller svårt att, för mig själv, formulera vilka riktmärken vår verksamhet bör ha framöver; jag vill arbeta för och medverka till att Gunnesboskolan också i framtiden ligger i framkant vad gäller moderna undervisningsmetoder. Det står allt tydligare för mig att vårt koncept med Lära-att-lära/portfolio passar sällsynt väl in i de tankar och idéer som finns på andra håll vad gäller informationshantering, lärande och kunskap och informations - och kommunikationsteknik (IKT).
I rådande ekonomiska tider känns det dock tungt att konstatera att vi inte kan gå fram så snabbt som vi skulle vilja. Å andra sidan skulle det i så fall inte vara första gången vi tagit oss ur ekonomiska underskott med offensiva strategier .
Det är kanske dags att ta ett nytt it-steg, med mottot För skolan, ITiden!
Nåja, det var bara en tanke som slog mig .....
Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand
Grattis du har blivit citerad. Fredrik tar upp din blogg på sin blogg idag!
Postat av: Inga M
Kom in här via Svensklärarna, Körling o co och hade inte tänkt kommentera men Du skriver så vackert om Vygotskij, mitt orakel i lärargärningen, så jag måste bara skriva och säga att han är himla bra och han funkar i praktiken också. Inte bara i böckerna. Synd att han gick och dog alldeles för tidigt, han hade nog mycket kvar att ge. På min blogg har vi en vild debatt om Scherp just nu annars är det lugnt för det mesta.
Trackback