Björklund och statistik

Läs och lyssna på SR:s webbsida!
Jag har ofta reagerat starkt när jag hört Björklund, och andra som inte direkt arbetar inom skolan, lufta sina fördomar och sprida dem helt okontrollerat och tyvärr också oemotsagt. Jag känner ofta inte igen mig ett enda dugg, det är långt ifrån kaos i den skola jag känner. Det är snarare tvärtom; vi har en hög andel välmotiverade och oftast trevliga elever, omedelbara och spontana, nyfikna och vetgiriga och med stor lust att lära. Jag ser nästan aldrig respektlöshet, hör sällan fult språk, upplever knappt något skolk och behöver sällan ägna min tid åt ordningsproblem.
Det känns inte rättvist att Sveriges skolminister ska få hantera begreppet "svensk skola" så slarvigt, dra alla över en kam och dra förhastade slutsatser som inte stämmer in på ett stort antal skolor i Sverige och utifrån det "reformera" (eller kanske snarare deformera) en i stort sett väl fungerande svensk skola. En man i Björklunds ställning borde haft åtskilliga tillfällen att lyssna på någon av alla de coacher som predikar det rakt motsatta budskapet; fokusera det som är bra, det hälsosamma, det salutogena (!) och reformera framåt .... inte tillbaka till gamla unkna ordning-och-reda-miljöer.
Kommentarer
Trackback