Skolans juridik


Borgeby 2004-10-07

Reflektion kring lagar och författningar för en skolledare

Jag gick till dagens övningar med en viss skeptisism; det här lät inte alltför upphetsande. Boken jag lånat på rektors rum var både stor, tung, och röd och dessutom med den något kryptiska titeln UFB - Utbildningsväsendets författningsböcker, del 2 - och rubriken för dagen Skolans författningar med Lars Werner. 

Det visade sig lyckligtvis vara en helt obefogad aning, dagen blev mycket intressant, både till innehåll och till form. Vid en första anblick i UFB kan man lätt gripas av vanmakt och frustration, är det rimligt att man som skolledare ska lära sig alla dessa lagar och författningar? Nej, kanske inte ordagrant varje stycke och paragraf, men att man som skolledare har en hyfsad aning om var man kan finna svaren är värdefullt. Här låg också fokus vid dagens arbete, vi fick väl avsatt tid att själva ta oss fram i författningstexterna utifrån vardagsexempel. Arbetet genererade många intressanta fråge-ställningar och diskussioner i grupperna, vilket var mycket givande. 

En tvåtimmars introduktion och förberedelse inför grupparbetet på morgonen samt en timmes avrundning på eftermiddagen gav en bra mix av aktiviteter under dagen och en bra helhetsbild av skolans juridik. Lars Werner upplevde jag som mycket initierad och kunnig och med en förmåga att beskriva skoljuridikens möjligheter och svårigheter.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag med dagen fått en inblick i och en bättre förståelse för hur svårt det är, trots den precisa och heltäckande lagtexten, att tolka och tyda författningarna. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0