Lärandet ska synas

image29 Var på rundvandring i vår skola här om dagen, inga elever, inga pedagoger men med väl tilltagen tid att se mig omkring. Det är kul att konstatera att så många klassrum andas lärande, att man så tydligt kan se vad som pågår i de olika årskurserna, vad man arbetar med och vad som just nu är fokus för lärandet. Just så tycker jag att det ska vara, tydliga tecken på lärande!

image20 image21 image22 

Inte bara för den allmänna trivseln (vilket vi inte ska glömma bort), för ordningen och för vår gemensamma varsamhet om lokaler och materiel., men också för lärandet; sättet att visa eleverna att deras arbete uppskattas, att elevarbeten kommer till användning för andras lärande. Alltså, både för lärandet och estetiken.

image25 image26 image27

Utan elever i klassrummet ser man tyvärr också skavankerna. Vår skola närmar sig 15-årsstrecket och det vore konstigt om det inte syntes. Det allra mesta har hållt sig fantastiskt bra och det är bl a för att vi varit många vuxna som brytt oss om hur det ser ut, både i servicegruppen och bland pedagogerna. Det är med denna angelägenhet om vår miljö som vi visar eleverna hur det bör se ut; det är varenda gång vi själva "städar upp", tar upp ett glasspapper som hamnat fel, skapar elevrutiner i klassrummet som innebär att eleverna får tid att iordningställa klassrummet för nästa dag, sätta tillbaka en teckning/bild som släppt i en hörna och/eller följa upp eventuell skadegörelse.

Det känns också viktigt att "städa undan" halvtrasiga möbler, ta bort klotter när det är som minst och kanske tänka lite mer på den allmänna utsmyckningen i klassrummen och biytor. Ju mer det finns att vara "rädd om", desto lättare är det för eleverna att vara försiktiga med vårt materiel.

Vi har en riktigt fin skola, låt oss fortsätta det idoga arbetet att förvalta den väl. Det är lätt att välja vilka "bilder" vi vill ha av Gunnesboskolan, om man ska välja bland ovanstående., eller hur?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Detta gillar jag. Man ska gå omkring i sin skola. Titta. Sätta sig där eleverna sitter. Känna av miljön. Städa undan det som inte ska vara där. Mana fram det som ska vara där... nu börjar jag komma igång så jag lyfter ur delarna av mitt svar hos dig och skriver vidare i min blogg. Du inspirerade mig. Allt gott Anne-Marie

2007-10-23 @ 19:57:37
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0