RONS

RONS-testet är utarbetat av Birgitta Ahltorp, psykolog och ledarskaps-utbildare från Malmö. Enligt denna modell finns det fyra olika ledarskaps-typer; Resultatjägaren, Organisatören, Nytänkaren och Samordnaren.

Alla är mer eller mindre av alla typerna, man är lite av varje, men någon eller några dominerar.

Jag kom i kontakt med modellen under den rekryterande skolledar-utbildningen i Lunds kommun 2004/05 och erhöll då ovanstående analys (rubriken). Ett stort O, ett något mindre R och två rätt små n och s gav mig epitetet ”operativ genomförare”. Jag är inte helt överens med mig själv om jag tycker att det är bra eller mindre bra men jag tycker att det stämmer in på mig till stora delar och även om det inte är helt tillförlitligt och lite trubbigt måste man ändå erkänna att det visar på en viss riktning. Riskerna med att vara extrem Organisatör respektive Resultatjägare är att man inte ser alla medarbetare, att man lyssnar för dåligt på vad andra har att säga, är för försiktig och långsam i beslutsfattande och att man kanske gör för mycket för noga.

Jag känner igen mig i mycket men så klart också sådant jag ställer mig tveksam till; jag är enligt kollegor rätt lyhörd och är inte direkt långsam i att fatta beslut (snarare lite för snabb ibland) men jag tar ofta på mig uppgifter för att ”få det gjort ordentligt” vilket inte är en bra egenskap, i längden. Å andra sidan känner jag sällan att det tar emot, tvärtom, det är väldigt roligt och stimulerande det arbete jag gör, både tillsammans med elever och kollegor.

Resultatjägaren behöver lära sig att koppla av, enligt testet, men det är jag i alla fall tidvis riktigt bra på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0