Nya krav


Borgeby 2004-09-01

Reflektion kring introduktionstillfället rekryterande skolledarutbildningen

Efter en rätt fullspäckad dag på rekryterande skolledarutbildningen känner man sig lite matt, men rätt nöjd. Jag tycker att dagen gick fort och det brukar betyda att man haft en innehållsrik dag även om mycket av det som sas var bekant för mig. Å andra sidan gör det ingenting att få ytterligare en omgång, alltid klargör det något nytt som medför att man ser nya mönster och sammanhang. 

Ett sådant exempel var idag när vi kom att prata om hur ledare i skolan förr hade det mycket lättare eftersom man verkade i en organisation som skulle kunna liknas vid något slags "visa med hela handen"-organisation. Idag lägger skolledare ut mycket av ansvar och befogenheter på sina medarbetare, men är ofta oförmögna att ta det nya ledarskapet, den visionära skolledarrollen. Jag tror att det är där, i huvudriktningen rent pedagogiskt, som skolledaren ska märkas mest. Han/Hon måste å ena sidan vara lyssnande och lyhörd, fånga upp medarbetarnas kompetenser, rikta dem rätt och skapa de mönster och konstellationer som bidrar till skolans utveckling men också å andra sidan våga ta de tuffa besluten, bestämma i obehagliga lägen och vara mer av chef=boss (och mindre av ledare=mentor/handledare). Precis så är det också i förhållandet elev och lärare; förr var det på många sätt ganska enkelt att vara lärare, man hade en självklar pondus och inbyggd respekt, eleverna var lydiga och fostrade i hemmen och övriga samhället att tysta ta emot vad som erbjöds i form av kunskaper. Dagens lärare måste förtjäna respekten från eleverna, det är inte gratis som förr, hon/han har inte ensamrätt på kunskap och har därmed inte samma pondus och eleverna är ofta redan när de kommer till skolan medvetna och kunniga på en mängd områden. För läraren gäller det inte längre att "lära ut" något, mer att leda (=orientera) eleverna i ett informationsflöde, lära dem att sålla i floden och visa på sammanhangen. Både rektorn/ledaren och läraren/ledaren har fått nya roller, av samma anledningar och med samma möjligheter och hinder.

Rektorns medarbetare (lärarna) och eleverna i klassrummet har helt andra krav idag på sina ledare och dessa krav är det inte alltid så lätta att hantera. På Gunnesboskolan, i samband med vår portfolioimplementering, pratar vi ofta om skolans paradigmskifte, hur vi är på väg att förändra på många olika plan samtidigt. Lennarts rutskiss om hur skolan har förändrats (från nedre vänstra hörnet till övre högra) är ett för mig nytt sätt att visa detta paradigmskifte. Det kan jag ha användning för i fortsättningen.

www.lund.se/gunnesboskolan Klicka Lära@lära - Portfolio!

Inför dagen läste jag en del av de artiklar vi fått (2 dagar!) i förväg. Ena av dem handlade om det Britt tog upp sist på dagen om "vårt offentliga etos"; dvs att alla måste ha ett ansvar för vad som bestäms och verkställs, ingen ska kunna "skylla" på någon beslutsfattare och bara lyda order. Det tror jag är en väldigt viktig sak att få ut i en organisation. 

För övrigt tycker jag det var lättlyssnade föreläsare, trots det bitvis "tunga" innehållet, jag uppskattade Matts´lite filosofiska inställning till paragraferna och författningarna, Britts lättsamma prat kring de småtråkiga beslutsgångarna i den kommunala vardagen och samtalen kring kaffeborden, både med kollegor från förr och med nya ansikten.

Det känns som om det skulle kunna bli en intressant utbildning. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0