Läsglimtar

Hösten -98 fick vi, Höglund-Tornberg, en förfrågan av Gleerups förlag att göra ett läromedel för årskurserna 4-5 i svenska. Uppdraget var att göra ett läromedel för mellanåldrarna i grundskolan och som skulle bygga på den redan befintliga Språkstegen för de yngre årskurserna.

Under arbetsnamnet Språkstegen färdigställde vi ett läromedel, enligt beställning. Under vägens gång var vi ofta tveksamma till om detta var rätt koncept också för mellanåldrarna i grundskolan och ville hela tiden göra något som fokuserade mer på det skönlitterära, på samtalet och på reflekterandet kring de frågeställningar skönlitteraturen väckte.

Det var därför med viss tillfredsställelse, om än med mycket förvåning och inledningsvis också med besvikelse och ilska, som vi fick förnyat uppdrag. Detta nya kom att bli "Läsglimtar".


"Läsglimtar" är ett tematiskt upplagt läromedel i svenska för grundskolans årskurser 4-5. I fyra teman; "Änglar och Monster", "Skratt och Gråt", "Frihet och Fångenskap" och "Morsor och Brorsor" behandlas i samtals- och skrivuppgifter begrepp som ondska, glädje, sorg, främlingsskap, liv och död.

Med textutdrag (glimtar) från skönlitterära barn- och ungdomsböcker, dikter, bilder och faktatexter som underlag ställs frågor i sk Grunnor kring de allmänmänskliga begrepp som texterna tar upp. Konceptet går främst ut på att utveckla barns tänkande och på att få igång "det flerstämmiga samtalet" dvs att eleverna utbyter egna tankar och erfarenheter utifrån de skönlitterära figurernas situation.

Texterna i boken är skrivna av följande författare:
  • Ulf Stark (Min syster är en ängel)
  • Irina Korschunow (Om det kommer en Unugunu)
  • Håkan Jaensson (Jonns resa)
  • Maria Gripe (Josefin)
  • Anna-Karin Eurelius (Edvin och tokiga moster Gittan)
  • Torill T. Hauger (I fångenskap)
  • Runer Jonsson (Vad ger ni för Johan?)
  • Monika Zak (Grisjakten)
  • Moni Nilsson-Brännström (Tsatsiki och morsan)
  • Kerstin Sundh (Lita på pappa)
  • Anders Jacobsson/Sören Olsson (Supersnuten Sune)


Reflektion

Boken har nog varit ett av Gleerups minst sålda läromedel genom tiderna, och då är boken ändå inte dålig. Den är däremot helt ointressant att köpa i mer än ett exemplar, eftersom alla lärare som vill använda den kan klara sig med ett eget exemplar!

Det var oerhört mycket slit och ansträngning att färdigställa boken (som helt och hållet gjordes på fritiden), eller egentligen det första utkastet (som sedan förkastades!), en hel del nya erfarenheter, hyggligt betalt men skönt att bli färdig med.

På Gunnesboskolan finns boken i en klassuppsättning (på Biblioteket), jag har själv använt den i årskurserna 4 och 5 och den fungerar precis som det var tänkt. Så här i backspegeln var det roligt och intressant att prova på att vara läromedelsförfattare, men jag är nog inte riktigt rätt person till att göra just det. Mina ideal om lärande pekar i andra riktningar än det som gör ett läromedel lukrativt, dvs förbrukningsläromedel av fylla-i-typen.

2005-01-06


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0