Lärare och lärande

Jag har sedan mer än 30 år arbetat som lärare i grundskolan. I betygen står det mellanstadielärare men i praktiken har jag varit 4-9 lärare i Sv/SO/Bild. De senaste 16 åren har jag tillbringat på Gunnesboskolan i Lund, en F-9 skola med drygt 450 elever. Sedan en tid tillbaka arbetar jag som rektor. I mer än 6 år arbetade jag med en grupp elever som jag hade förmånen att få följa från årskurs 4 till årskurs 9. I denna klass har vi dokumenterat vårt arbete i en digital portfolio, som delvis fortfarande finns på internet.

Under så många år som lärare har man så klart utarbetat ett sätt att vara med eleverna, ett sätt att förhålla sig till kunskap och strategier för att själv utveckla sitt lärande. Men det är faktiskt första gången som jag, i samband med den här egna digitala portfolion, formulerade eller skrev ner min kunskapssyn, vad det egentligen är att vara lärare/ledare och riktigt reflekterade kring mina mål.

Läs om min kunskapssyn!
Reflektion om att vara lärare/ledare
Om mål

Ett sätt att hålla igång den egna reflektionen har jag dock funnit i den lärar-blogg jag haft på nätet och som tidigare var kopplad till mina elevers (9 c) hemsida. I denna blogg kunde eleverna och elevernas föräldrar ta del av mina personliga funderingar om skolvardagen. När jag nu, i arbetet som skolledare, delvis får annorlunda arbetsuppgifter, får bloggen också en något annorlunda karaktär; det finns mycket att fundera kring i "skollederiet" därav det något pretentiösa namnet LedarBloggen. Reflektionerna är på temat lärande och ledarskap, ibland lite mer personliga utan att vara för privata.

Ta en titt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0