Vägs Ände

   I mötet med sina elever är det för en lärare av avgörande betydelse att snabbt skapa goda relationer, med varje enskild elev, och att erövra varje dag. Hade idag nöjet att ha medarbetarsamtal med en ny medarbetare som på ett föredömligt sätt gjorde just detta ... långt innan han ens var anställd. That´s the spirit! ;-D
 

"Jag besökte en skola norr om Lund idag för en anställningsintervju. På vägen in mötte jag några grabbar som satt mot skolväggen i solgasset. Deras ansikten var en palett av världen. En av dem ropade till mig och ett samtal utspann sig.
- Hej, är du vikarie?
- Nej, jag söker jobbet som ny bildlärare.
Hans förvåning var äkta.
- Åh, är det du?
– Javisst, vet du vem jag är?
– Micke frågade oss hur vi tyckte att den nye läraren skulle vara.
– Och vad svarade du då?
Hans svar dröjde en halv sekund.
– Han borde ha rutig skjorta, hängslen och såna där coola lösa solglasögon.
– En sån tur då, för nu är jag här, svarade jag. Är det en bra skola det här?
– Det är bästa skolan!
– Då passar jag här, för jag är bästa läraren.
Hans breda leende gnistrade i solljuset.
– Välkommen! Jag känner vi har en connection!
– Tack, svarade jag. Vi hörs.

Efter intervjun går jag förbi idrottsplatsen mot parkeringen. Några grabbar sparkar boll. Jag tittar förstrött på deras spel när en av dem vinkar.

- Hej, Mats!

Jag vinkar tillbaka men förbannar mig att jag inte frågade efter hans namn. Jag hoppas jag får ett jobberbjudande, och jag hoppas fotbollspelaren går i klass 8. Då kanske han får bästa läraren som mentor. Det skulle vi nog båda trivas med."

 

 Ska bli kul att följa dina reflektioner, Mats. Gör det ni också, på bloggen Vägs Ände - mitt hörn av verkligheten! Att du ska använda din redan skapade blogg som verktyg för professionsutveckling är givet!
  
Bra start där! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0