TÄNKer OM

   Varit på rektorsutbildning igen, och ändå inte ... i alla fall inte den vanliga sorten. Efter bara två introduktionsdagar med Tänk Om känner jag att jag äntligen går en rektorsutbildning som stimulerar min kreativitet, öppnar mina sinnen och får mig att vilja mer. 
 
Tänk Om-konceptet är en produkt sprungen ur en del människors medvetenhet om vikten av att förankra kunskapssynen med tekniken, idag Apples program för processtöd till framför allt skolledare, huvudmän och s k lärspridare, i samband med  införandet av 1-1-datorer i skolorna. En seriös och ambitiös satsning för att visa på  de digitala verktygens alla möjligheter  för lärande, så att införandet inte stannar vid en marginell förbättring av gamla arbetssätt, utan verkligen förändrar och anpassar pedagogiken till våra elevers lärande. 
 
Ur programmet dessa dagar minns jag korta föredragningar om kunskap och kunskapssyn, varvat med grupparbeten, samtal och diskussioner, egen tid för reflektion och hands-on-övningar om hur man tar sig in i diverse sociala medier. Man pekar på vikten av att vi som ledare måste vara aktiva i sociala medier, därför att det är där våra brukare finns (pedagoger och elever), vi måste vara aktiva på nätet i vår verksamhet och naturligtvis i Tänk-om-kursen och man lever som man lär, tillämpar arbetssätt och arbetsformer i kursen, som är direkt applicerbara i den egna verksamheten. Alltså använder vi Facebook som kommunikationsplattform, betydligt mer lättillgänglig och intuitiv än alla de lärplattformar som kommuner och skolor vanligtvis använder och som inte är mest kända för sin smidighet och lättanvändarvänlighet, om man säger ;-). På FB skapar man med några enkla klick en sluten grupp, med möjlighet att ladda upp bilder, filmer och andra dokument. Smidigt och snabbt. 
 
I samtalen om kunskap känner vi igen oss i modellerna från Benjamin Bloom och Ruben Puentedura, tydliga illustrationer till vad kunskap är och vad digitala verktyg kan bidra till (eller inte bidra till) i skolan. Inga direkta nyheter i det som föredrogs, men uttryckta på ett delvis annat sätt och med deltagares kontinuerliga synpunkter. Kände för övrigt mest bekräftelse av sådant vi redan tänkt, planerat och gör/gjort. 
 
Har tidigare inte fattat vitsen med Twitter; varför skulle man begränsa sig till bara 140 tecken för att säga vad man vill ha sagt? Fick dock under dessa dagar en insikt och blev lite motiverad att kanske börja använda Twitter mer frekvent, inte så mycket för att få ge uttryck för egna tankar och idéer, mer för att ta del av vad andra tycker och tänker. Här kan man lätt hålla sig uppdaterad på olika saker man är intresserad av, från organisationer eller personer man uppskattar (eller inte ;-). Hoppar gärna över en del vardagsnära tweets som "äter gröt till frukost", "sitter på bussen" och dylikt, men läser gärna fyndiga och alerta Jonas Gardell och alltid lika pålästa och tankeväckande Peter Wolodarski. 
 
Som sagt, jag TÄNKer OM ;-)
 

Kommentarer
Postat av: Helena Roth

Roligt att läsa om att du tänker om!
Hänger ganska mycket på twitter själv, twittrar både som @Barnverket och som @HERO_Respondi, och har just idag haft härliga twitterdiskussioner kring att kunskap o sociala medier (FB, Twitter mm) borde göras obligatorisk på bla rektorsutbildning, samt övriga pedagogutbildningar. :-)
Att läsa ditt inlägg stärker mig i den tanken - det gör gott.
Ffa på twitter ser jag själv hur det bubblar något enormt vad gäller driv av förändring inom både förskola, skola & fritids. Härligt är det!
Välkomnar dig att ta del av det bubblet!
/Helena, samordningsgruppen www.facebook.com/Barnverket

2012-09-30 @ 20:55:58
URL: http://www.barnverket.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0