Be careful out there!

Avslutningsdag, solsken och knappt vajande flagga.

"Välkomna till denna läsårsavslutning och tack till musiken, sången, sexorna och Maria. Ni är snart tillbaka.

Har tittat en hel del på fotboll de senaste dagarna. Otippat, eller hur? Jo, särskilt om man vet att jag är en av dem som oftast är rätt måttligt intresserad. Har vanligtvis inte så bra koll på fotbollsligorna, är rätt värdelös på att tippa resultat i våra interna personaltips. Kan bero på att jag är uppfostrad av en mamma som tippade stryktips genom att jämföra namnen på de engelska ligalagen; låt se Wolverhampton, det låter bra, en etta! Men på EM – och VM-nivå kan jag verkligen se tjusningen i spelet och njuta finliret och målen. Mål ja, för väldigt många av de spelare som spelar i EM är det ett slags mål att bara vara där på planen, de har uppnått en nivå som är få förunnat.

Då är det lätt att tänka bara talang, inget jobbigt övande och hård träning, stretande och gnetande. Lätt att tänka att det är väl ingen konst om man har den talangen, gratis och medfödd.

Men så tänker jag, utöver talangen, vilket slit det ligger bakom dessa fotbollsstjärnors jonglering med bollen på plan, hur mycket hårt arbete det krävts, hur många timmar, dagar, veckor, månader och år av träning, av ansträngning, blod, svett och tårar, misslyckanden och uppförsbacke. Hur hittar man drivkraften, att kanske varje dag gå till träningen, i ösregn, snöglopp och storm? Hur kan det vara att man fortfarande vill, när motgångar, svårigheter och hinder hopar sig. Vi kallar det motivation … eller drömmar, förmåga att visualisera en framtid, att bygga upp en bild av hur det kan bli. För fotbollsspelaren drömbilden av att göra mål i en stor match i VM eller EM. Ju starkare drömbild, desto lättare att vara uthållig och envis i sina strävanden.

Förstår ni vart jag vill komma?

Jo, jag ser paralleller…. Hur ni elever har olika talanger och förmågor och hur ni utnyttjar dessa och utvecklar dem. Men också hur olika ni väcks till insikt om vad det är som gäller.

Jag har nämligen också med intresse läst många av de sommar- och avslutningstal som årets nior ägnat sig åt att skriva de senaste veckorna. Ett återkommande tema är hur ni ser på er själva som omogna, ointresserade och oengagerade i början av er tid på Gunnesboskolan och hur ni gradvis hittat motivationen, meningen med lärandet och glädjen, nyfikenheten och lusten att veta mer. Och hur ni successivt och långsamt byggt er egen bild av vad ni ska bli när ni blir stora; läkare, jurister, ekonomer och musiker.

Zlatan hade inte varit den fotbollsspelare han är om han börjat sina ansträngningar först i tjugoårsåldern. Sannolikt bygger hans fotbollsförmåga på en stor portion talang, medfödd, men säkert också på målmedveten träning, strategier för hur han ska nå målet och drömbilder. Hårt arbete, tro inget annat. Och räkna med det också i fortsättningen, ju snarare desto bättre. Då går det lättare.

Tack till alla som gjort det här gångna läsåret till ännu ett gott lärandeår, elever, lärare och övrig personal och elevers föräldrar. Ha en bra sommar, njut av ledigheten och friheten. Till alla er som nu går på sommarlov, till niorna som nu försvinner ut i en annan verklighet, till Zlatan och svenska landslaget inför kvällens match; jag lånar ett numera bevingat uttryck (om man ska tro niornas avslutningstal): Be careful out there!"


Jepp, så var det sommarlov, i alla fall för eleverna. Vi vuxna har några dagar kvar.

Hade jag hunnit läsa den här artikeln före avslutningsdagen skulle jag anknututit till den, men det får bli en annan avslutning, eller något framtida föräldramöte. Läs Johan Unenges inlägg i Litteraturmagasinet; Lästräning lika viktigt som idrottsträning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0