Trädgårdsmästare och förebilder

Medan den andra asiatiska rislyktan långsamt svävar ut över sundet, för att delarna Skoljuridik och myndighetsutövning och Mål- och resultatstyrning är avklarade, laddar Rp 10:3 för den sista och avslutande delen i rektorsprogrammet; Skolledarskap. Känns bra att vi nu börjar närma oss kärnan i utbildningen.

Tre dagar med ledarskapsteorier och stilar att leda gör en ganska mätt ;-) En del av dem har man stött på tidigare, en del var helt nya, men visade på ungefär samma sak, med något annorlunda begrepp.

En av de första ledarskapstest jag utsattes för kallas RONS och är utvecklad av Birgitta Ahltorp, psykolog och ledarskapsutbildare från Malmö. I detta test fick jag epitetet "operativ genomförare", dvs en hårt drivande projektledare, som inte bara har höga krav och ambitioner utan även ett uttalat sinne för att systematisera, strukturera och följa upp saker och ting, men också en ledare som riskerar att inte se alla medarbetare, att man lyssnar för dåligt på vad andra har att säga, är för försiktig och långsam i beslutsfattande och att man kanske gör för mycket för noga.

MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) kom jag först i kontakt med via Lars Rokkjaer, kontroversiell ledarskapskapscoach, på någon av kommunens ledarskapsprogram. Utifrån hur man svarar på ett femtiotal motsatspar kategoriseras man i någon av 16 profiler. I denna undersökning ansågs jag vara en INFP, vilket i korthet betyder att man använder sin känslofunktion främst i sin inre värld där man fattar beslut utifrån den stora vikt man tillmäter självinsikt, individualitet och växande. INFP-personer anses sensibla, omtänksamma och engagerade och lojala såväl mot människor som till uppgiften. De har en god blick för sammanhang och innebörd, tenderar att vara nyfikna, kreativa och framtidsvisionärer. INFP-personer finner emellertid också strukturer och regler som begränsade, är ofta reserverade och kan när de går dem emot bli inåtvända och dra sig undan. Ofta har de svårt att finna mening i rutinarbete.

I andra för mig nya teorier är jag att betrakta som en "trädgårdsmästare" - någon som skapar ett klimat där medarbetares kreativitet får spira, med ett ledarskap som är kopplat till utveckling, både av människor, produkten och processen, dock med en något svagare utveckling av produkten, vilket kan göra att man kommer i konflikt med byråkratiska värderingar. Ledarstilen är också att betrakta som transformativt (Burns & Bass). 

Ett transformativt ledarskap kännetecknas av att uteckla en vision som inte enbart handlar om rent organisatoriska mål (t ex lönsamhet eller expansion), mer som något man försöker förbättra, förändra. Centrala värden är rättvisa, ansvar och frihet. 

By street artist Meek

Det finns som synes mängder med teorier, här bara några exempel. Men det är lite som att läsa horoskop, man känner igen sig i allt, mer eller mindre. Det gäller att analysera resultaten av dylika test med flera nypor salt.

I ledarskapslitteraturen talar man också ofta om ledaren som förebild. Här ett kärt återseende och en verklig förebild för mig; Ian Fox, f d rektor på Buchlands Beach Intermediate school i Auckland NZ. I hans "learning-to-learn-model", där man utgår från att eleven skapar sin egen kunskap och sätter upp sina egna mål för lärandet, ser jag själva essensen av vad en konstruktivistisk skola är. För det är dit vi vill nå ....


Klicka på bilden för att se filmen på svt.play Ta dig den tiden!
Proud to have been there, done that. Once again; thank you Ian!


PS Det var väldigt roligt och intressant att läsa om sin rapport från första resan till Nya Zeeland, inte minst den del som handlar om ledarskap ;-) Ta en titt!



Kommentarer
Postat av: Bertil Törestad

Se upp med RONS och MBTI!

Speciellt MBTI där den testades svar dikotomiseras

så att profilen kommer fram. Några poäng i endera riktningen och profilen blir en helt annan!



Människor har inte så stor insikt i sig själva att svaren på sådana här test blir pålitliga.

2012-02-09 @ 09:58:02
URL: http://torestad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0