Nedslag

Sammanfattning, reflektion och nedslag från en rektorsutbildning september 2011:
  • Introduktion/Hänt sen sist och vad händer framåt.
  • Omvärldsbevakning/kort anförande av två medstuderanden; om Torkel Klingberg och Den lärande hjärnan samt utbytesorganisationen AFS.

    Reflektioner; Hur ska vi kunna ta tillvara modern hjärnforskning? Hur ska detta tillämpas i skolan? Vad medför det för konsekvenser för skolan?

  • Föreläsning via webben om den nya skollagen och betygssättning; Betyg och bedömning i enlighet med lagen.

    Reflektioner; Formativ bedömning är kanske en olycklig formulering, efersom det hämmar elever att känna sig tillåtna att pröva, experimentera och misslyckas om de alltid känner sig bedömda. Kanske bättre med beteckningen "formativt arbetssätt" (jmf med engelskans assessments).
    Betyg kan fortsättningsvis sättas sammanfattande för SO- och NO-ämnena i åk 6.

  • Litteraturseminarier kring boken Bedömning i och av skolan (Fichtelius & Lundahl). Vi redovisar olika kapitel ur boken/antologin.

  • Reflektioner; Om hur vi inte bör uttrycka oss i skriftliga omdömen och i utvecklingssamtal. Ibland kan kunskap om hur man inte ska göra vägleda en i hur man ska göra ;-) Tänk om jag skulle delge alla medarbetare detta kapitel!

    Om BFL, Bedömning för lärande eller formativ bedömning. Högintressant!

  • Föreläsning med rubriken Att bedöma individuella prestationer och leda lärares arbete med bedömning och betygssättning.

    Reflektioner; Hur viktigt är det inte att påminna, betona och fokusera vad det verkligen är vi ska bedöma, i skriftliga omdömen, i klassrummet, på utvecklingssamtal etc. Igen, elevers kunskapsnivå och utveckling i förhållande till mål och kunskapskrav i läroplanen. Punkt.

  • Seminarier om utmaningen att leda lärares bedömningsarbete.

    Reflektioner; Vi skickade utmaningen om hur man successivt ska få elever motiverade med sin inre motivation och antog utmaningen om hur ordna tid för reflektion kring lärares förmågor att bedöma.

  • Föreläsning Systematiskt kvalitetsarbete - vad innebär det?

    Reflektioner; Systematiskt kvalitetsarbete - för vem? En fullt berättigad fråga, då många av oss upplever att skolornas kvalitetsarbete ofta är något som initieras uppifrån och därmed sällan har någon förankring i skolvardagen och bland medarbetarna. Tror att det skulle vara effektivare att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete utan pressen att presentera en rapport varje år (KR) som ska spänna över väldigt många verksamhetsfält. Bättre då att sprida ut uppföljnings- och revideringstillfällena till olika tidpunkter under läsåret och direkt koppla dem till de utvecklingsområden den enskilda skolan valt för kvalitetsgranskning och vidareutveckling.

  • Uppföljning av hemuppgift, Dokument i det systematiska kvalitetsarbetet

    Reflektioner; I den inventering av verktyg för systematiskt kvalitetsarbete som vi har på skolan; trivselenkäter, skyddsronder, kvalitetsredovisningar uppföljningar och utvärderingar, tycks i en jämförelse med mina rektorskollegor på andra skolor, vara hyfsat väl tillgodosett. Min fråga till mig själv blir; är alla medarbetare medvetna om gången? Behöver de aktualiseras, lyftas, lite då och då? Sannolikt.

  • Kommunikation - verktyg för rektor

    Reflektioner; All kommunikation sker på mottagarens villkor var ett mantra som ofta hördes från tidigare skolledningar (ofta som en ursäkt när någon information inte nått ut eller träffat fel ;-P), men det ligger en hel del i det. Hur kommunicerar vi/jag skolans visioner, mål och riktlinjer? Inte bara i det jag säger, men också i det jag skriver, berättar med mitt kroppsspråk, minerna, blickarna, ordvalen, tonläget, verktygen, frekvensen och omfånget av information. Kanske också i det jag tänker, tycker och känner ... kanske till en del i den här bloggen ;-)

  • Föreläsningssamtal om skolkulturer

    Reflektioner; Skolkultur  betecknas som "det som sitter i väggarna" på en skola, ett slags outtalat eller osynligt regelsystem. Vad har vi för skolkultur på vår skola? Viktiga frågor i sammanhanget blir då; vilken kultur vill vi ha? Vad vill vi ha, som vi inte har? ... eller ännu hellre Vad vill vi ha kvar av det vi har? 

  • Om rapportskrivningen Bearbetning och analys av data och Genomgång av formalia kring rapportskrivandet

    Reflektioner; Lite sömnigt och lite onödigt, vi har fått allt på papper sedan tidigare och kommer att ha flera handledningstillfällen innan rapporten ska vara klar.

Sammanfattningsvis konstaterar jag dock, att det varit en av de bästa gångerna i rektorprogrammet; kompetent föreläsare (Helene Ärlestig), adekvat innehåll och vettiga diskussions/samtalsämnen. Känner mig fullmatad och inspirerad. Så ska det vara .... ;-D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0