Höga förväntningar



Med några dagars perspektiv på årligen återkommande LLL-utflykt till Helsingör, funderar jag över innehållet i årets tema; Pedagogiskt ledarskap, med Hans-Åke Scherp (från Karlstad universitet och, enligt Björklund, Sveriges främsta flumpedagog ;-) och Mikael Alexandersson (från Göteborgs universitet, forskarkollega med Scherp och allt annat än flummig) som eminenta gästföreläsare.  

Båda förde ett resonemang kring lärande i allmänhet, om lärares och skolledares betydelse för elevers lärande i synnerhet och än mer specifikt, om forskningen kring detta. Det var tankar om görande och lärande, organisationstänkande eller utvecklingstänkande, yttre och inre motivation och yttre och inre effektivitet, learning studies, lärande samtal och feedback och feedforward och forskningsstudier (McKinseyrapporten), och forskningsstudier som studerat andra forskningsstudier i s k meta-studier (Hattie). Typ, rätt mycket ....

McKinsey-rapporten tittade på ett antal framgångsrika skolor och hittade följande tre gemensamma nämnare: 

"The experiences of these top school systems suggests that three things matter most: 1. getting the right people to become teachers, 2. developing them into effective instructors and, 3. ensuring that the system is able to deliver the best possible instruction for every child".

En av de viktigaste slutsatserna i Hatties metastudier kan sammanfattas så här:

"En viktig förutsättning för det synliga lärandet är att elever löpande får återkoppling på sitt arbete. Men det är inte ökad feedback i sig som stärker elevresultaten. Det handlar snarare om att läraren genom elevernas feedback får en förändrad uppfattning om vad det innebär att vara lärare. Med andra ord: Feedback som ger feedback är själva grundbulten för framgång!" (Mikael Alexandersson i artikeln Att göra skillnad i Lärarnas Nyheter/Pedagogiskt Magasin)

Av alla dessa forskningsstudier, alla resonemangen under två dagar och mängder med uppmaningar i punktform, skulle man, enligt Alexandersson, kunna "koka ner" till ett antal punkter, slutligen till egentligen enbart två:

Lärare som gör skillnad är bättre på att
  • se vad som är väsentligt
  • testa idéer om lärande och undervisning
  • kommunicera kunskapsmål
  • förklara hur eleverna ska nå målen
  • använda varierandemetoder
  • formulera frågor (avöppen karaktär)
  • skapa lugn och ro
  • anpassa sig till elevers olika behov
  • vägleda eleverna i sitt lärande
  • ge relevant feedback
  • följa upp elevers lärande
  • engagera eleverna i sina egna utvärderingsprocesser
  • öppna klassrummet för extern granskning
Eller än kortare uttryckt, se till att
  • ha höga förväntningar på eleverna
  • ge feedback som ger feedback tillbaka
Skulle väl inte vara så svårt att åstadkomma, eller ...?
"Ett problem, som jag ser det, är att det är ofta andra än lärare som talar om vilka idéer, metoder eller organisationsformer som ska gälla i skolan men också vad som karaktäriserar skickliga lärare. Tänk om vi hade en skola där lärare själva på ett systematiskt sätt studerar det som gör skillnad i barns och ungdomars lärande. Vilken kunskap skulle då inte kunna utvecklas om vilka aspekter som ligger till grund för själva skickligheten hos de lärare som förmår barn och ungdomar med skilda förutsättningar att förstå all den komplexitet som omger dem." /Mikael Alexandersson

Läs mer i artikeln i Lärarnas Nyheter/Pedagogiskt Magasin; Om att göra skillnad

(Förresten finns nu alla Pedagogiska Magasinets teman genom åren på en och samma sida; här!)

Jo, kanske har vi en bit kvar till att bli våra egna forskare, men jag tycker att det är en klart intressant tanke att utveckla och undersöka. Höga förväntningar har jag/vi, feedbacken ska vi lära oss att använda bättre och mer systematiskt. En spännande utmaning ....

Och till sist, tack Mikael för påpekandet om och bekräftelsen av den här bloggen och tidigare inlägg; har inte haft så många läsare på en och samma helg tidigare ;-D Välkomna, alla rektorskollegor i kommunen, att läsa, begrunda och snart återkomma till - och varför inte använda kommentarsfunktionen!? Ros, ris eller mothugg, me like!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0