Musikkonsumtion

Har av olika anledningar reflekterat en del kring digitala verktyg den senaste veckan, främst om hur vi i skolan ska hantera och dra fördelar av teknikutvecklingen i lärandet. Utanför skolan drar tekniken iväg i rasande fart, tänk bara på vad som hänt i musikbranschen de senaste tio åren ....

I dag, söndag, är det exakt 10 år sedan Apple lanserade sin första iPod. Denna produkt som idag av ungdomsgenerationerna lite nedlåtande betraktas som "a single function device" (Va, kan man bara spela musik i den?!) tappar kraftigt i försäljning och kommer sannolikt snart att fasas ut eftersom iPhone och andra smartphones har tagit över iPodens funktioner. I går stora otympliga och inte särskilt kraftfulla stationära datorer, idag smidiga små enheter, telefoner och läsplattor, mångdubbelt starkare och med flera olika funktioner. Ett rasande tempo, ständigt nya produkter och nya vägar att uppleva bild, ljud och film. Hej, vad det går ...

Musik- och filmbranschen har som bekant genomgått en för oss lyssnare/tittare fantastisk utveckling, bara de senaste 5-10 åren. Tänker man tillbaka till 60-70-talet blir perspektivet än tydligare. För den musikintresserade i mitten på 60-talet fanns i princip två sätt att ta in ny musik; Tio-i-topp på lördagar och Kvällstoppen på tisdagar. Man laddade upp någon timme före, några kompisar, lite godis, kanske en läsk och rullbandspelaren på Rec/Paus. Hade man otur spelade de inte hela låtar och tonade upp/ner låten samtidigt som de presenterade/avannonserade artisten (*#@grr..) Något år senare gjorde man samma procedur, nu med de så ultramoderna kassettbanden ;-) Men de främsta idolernas musik måste man ju ha på riktigt, i form av en vinylplatta; en singel (två låtar) om man var fattig, en ep (fyra låtar) om man hade lite mer och en Lp (minst 12-15 låtar!) när man var riktigt stadd vid kassa. Sedan kom CD-plattan (lätt kopierade och brände man åt varandra) Sony Walkman (man kunde ta musiken med sig!) och diverse andra mackapärer. Ja, hej vad det går ....



Undrar om dagens ungdom någonsin kan förstå kopplingen mellan dessa båda saker? ;-D

Idag lyssnar jag på radio i datorn, hittar ständigt ny spännande musik, identifierar den med Shazam i mobilen, skriver in låttitel i Spotify och vips har jag ofta hela den artistens produktion inom ett-klicks-avstånd, att lyssna på genast. Den spellista jag skapar i datorn skapas också automatiskt i mobilen, för mig att lyssna på under promenaden, i bilen, på bussen eller var helst jag vill stänga ute verkligheten ;-) Hej vad det går .... 

I den här bloggen, har jag på bara fyra år bytt rubrik två gånger i kategorin On-the-go; först From my iPod, sedan From my iPhone och numera From my Spotifylist (som i och för sig automatiskt hamnar i iPhonen). Vad kommer härnäst?

Visst ska vi utnyttja denna utveckling i skolan, inte låta oss skrämmas och hämmas av alla nymoderniteter. Låt oss ta in dem, prova dem, utforska och se vad vi kan göra med dem lärandemässigt. Med ovanstående perspektiv bakåt anar jag väldiga möjligheter framåt.  

....eller så upplever man musiken så som den gör sig allra bäst; live, t ex i Malmö och helgens World Mix-festival, det är inte heller fel;-). Här underbart lågmälda, sensuella och varma Yasmin Levy. Hela hennes skivutgivning (två plattor) finns på Spotify.




Yasmin Levy - Una noche mas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0