Utanför skolan


"En del av ett framgångsrikt ledarskap är att vara utanför skolan"


.... sa gästföreläsare och professor emeritus Christoffer Day från Nottinghams universitet, på senaste träffen i rektorsprogrammet, när han föreläste om framgångsrika skolor och vad som kännetecknar dem. En klen tröst när många av oss sitter med lätt ångest över att vara frånvarande tre dagar i rad under skolårets mest intensiva period ;-) .... 

Vad professor Day menade var naturligtvis vikten av att ledare i skolan har perspektivet utåt samhället; vad som händer där, nya lagar och förordningar, debatter och opinioner etc. och hur man förhåller sig till denna ständiga ström av nya direktiv. Day menar att det är viktigt att inte betrakta detta som något som åläggs oss i första hand (även om det ibland faktiskt är det) utan snarare tänka hur jag/vi i skolan kan använda det, dvs se det som möjligheter, inte som hinder. 

Professorn från Storbritannien var behållningen den här omgången, som för övrigt handlade mest om datainsamling, enkätundersökningar och intervjuer, allt inför det utvecklingsarbete som ska genomföras och den rapport som ska skrivas och vara färdigställd november 2011. 

Summan av hans resonemang (som var ganska långt) var att det hela handlar om tillit eller förtroende (trust). I punkterna om vad framgångsrikt ledarskap är hittar jag flera inte alls okända variabler. Det handlar, förutom förtroendet, om:
  • långsiktighet; framgångsrika skolor har oftare ledare som stannat länge på sin post
  • ledare som ägnar sig åt både lärande och elevers välbefinnande, inte antingen eller, är framgångsfaktorer
  • rektor som har höga förväntningar på elever och personal är mer framgångsrika
  • ledare med höga nivåer av "diagnosticerande" och problemlösande lyckas bättre
  • ledning av och deltagande i lärares lärande och utveckling (0,84 på en skala 0-1) är viktigt för framgång
Utvärderingsmässigt fick vi idag två frågor; Vad hör ni för rykten om Umeå universitets rektorsutbildning? och Vad tycker du själv om utbildningen? 

Själv har jag försökt att stänga av mycket av rykten eller "gnällspikeriet" men inte kunnat undvika kommentarer som menar att utbildningen är lite "stelbent", i betydelsen en del gammalt pedagogiskt tänk; föreläsningar som mer kännetecknas av inlärning enligt traditionella empiristiska lärandemetoder snarare än studentaktiva samlärandesituationer med adekvata frågeställningar utifrån kurslitteraturen. Ryktet säger också att högskolan i Umeå är det lärosäte som ställer de högsta (och mest orimliga) kraven.

För egen del tycker jag att rektorsprogrammets innehåll och upplägg för det mesta är helt ok, bortsett från att det ibland (rätt ofta) kommer lite olämpligt i tid. Det är också ojämn kvalitet på de olika omgångarna och det kanske handlar om den ännu ojämnare kvaliteten på föreläsarna. Ett tydligt mönster från många av föreläsarna hittills kännetecknas fullmatade powerpointer som läses innantill. Föga inspirerande! Jag saknar också individuell formativ feedback på de inlämningar vi gjort, hittills alltför knapp. 

Från några dagars "utanför-skolan-upplevelser" är jag i morgon tillbaka inom skolans väggar. Ska bli skönt ;-D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0