Orättvisa nationella prov

Hörde på morgonnyheterna om hur orättvist det är för elever när det gäller hur skolor hanterar de nationella proven i allmänhet och förberedelserna inför dessa i synnerhet. En del skolor använder i högre grad tidigare års prov som övningsmaterial, medan andra skolor inte alls gör detta och på en del ställen låter man eleverna använda datorer och mobiler under proven. Dessutom är det väldigt olika hur pedagoger runt om i Sverige bedömer svaren/resultaten av de nationella proven. Men hallå, vad är problemet!?

De nationella proven, särskilt proven i svenska, har i 15 års tid, parallellt med Lgr 94, fungerat som ett riktmärke för de strävansmål som funnits i kursplanerna. Stödmaterialet för pedagogerna, med tydliga instruktioner och kommentarer till elevexempel har varit utmärkta, verkligt kompetensutvecklande och i förberedelsematerialet anger man möjligheten att använda sig av "gamla" prov för att känna igen konceptet och typen av uppgifter. 

Möjligen gör det skillnad för resultaten om eleverna haft möjlighet att träna på tidigare prov, särskilt om den ordinarie undervisningen i svenska är väsensskild från hur de nationella proven är uppbyggda. Men kanske hade det varit bättre om fler skolor hade arbetat efter Lgr 94:s intentioner redan från början. Då hade det sannolikt inte varit så stora skillnader på klasser som övar tidigare prov eller ej.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0