Lund-Trollhättan T o R



I morgon bär det iväg på studiebesök för personalen på Gunnesbo-Nöbbelövs skolområde, till Fridaskolorna i Trollhättan och Vänersborg. Upp i ottan, fyra timmar buss dit, sex timmar studiebesök och fyra timmar buss tillbaka. Hem sent, dubbel arbetsdag och förhoppningsvis mycket nya intryck och inspiration.

Under de senaste 10 åren har vi på Gunnesboskolan haft ett otal studiebesök från när och fjärran, vi har delgivit vårt koncept med lära@lära/portfolio till alla dem som känt sig nyfikna på pedagogiken. Oftast känns det inspirerande att ha studiebesök på skolan; man sätts i situationer att förklara vad man vill, kan och menar, elever och personal ställs inför att motivera sina arbetsmetoder och modeller och man får som skolledare möjlighet att klargöra sin röda tråd.

Nu är det vi som är besökare, som är nyfikna och som vill fylla på inputen. Det ska bli spännande att ta del av en skola med, sägs det, en helhetslösning, med klara mål och en vision att utbilda backpackers, snarare än charterresenärer. Snygga metaforer, ska bli intressant att se vad det innebär i det praktiska skolarbetet och det vardagliga lärandet för pedagoger och elever på Fridaskolorna. Vi åker dit för helheten, inte för något särskilt ämne eller metod, men är särskilt intresserade av deras relativt långa erfarenhet av att eleverna har en egen bärbar dator, något vi på Gunnesboskolan kommer att ha inom något år. 

Till grund för Fridaskolornas vision och verksamhetsidé ligger det man kallar systemteori, en vetenskap om helheter, system och sammanhang. Inför turen till Frida har jag försökt att läsa på om systemteori och funnit många beröringspunkter med vårt eget lära@lära-koncept. Retoriken känns delvis igen, och innehållet harmonierar till stora delar med portfoliotänket. Men det finns också oklarheter och diffusa delar, som snarare försvårar eller fördunklar än förklarar och tydliggör och som, tycker jag, uttrycks både klarare och mer pregnant i pedagogisk litteratur i allmänhet och våra styrdokument i synnerhet. 

Hoppas besöket i morgon innebär ett väl avvägt innehåll, med kopplingar mellan systemteoretiska teorier och praktiskt pedagogiskt arbete och att vi kommer därifrån med många nya insikter. Om inte har det i alla fall vidgat våra vyer och synen på vår egen skola och verksamhet kommer då sannolikt att se något annorlunda ut.

Vi lyfter blicken ... norrut! Kanske skapar vi en smula kreativ oordning, allt enligt ett systemiskt sätt att verka.



Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hur var ert spännande studiebesök hos Fridaskolorna?

2011-04-08 @ 11:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0