Bristen på trancendens

Idag får Tomas Tranströmer sitt nobelpris. I uppståndelsen kring detta har hans diktning uppmärksammats i tidningar, tidskrifter, tv och radio och hans böcker säljer som aldrig förr. I OBS i P1 i veckan berättade en annan Tomas, Tomas Videgård, om den dansk-amerikanska psykologiprofessorn Steen Halling och hans bok om trancendens (5 minuters sammandrag nedan). Videgård refererade till Svenska Akademins motivering till Tranströmers pris och använde detta som utgångspunkt i samtalet om trancendens.   

"Förmodligen har bristen på mening, trancendens, aldrig varit större än nu, i vår del av världen. Delvis handlar det om vårt exklusiva fokus på det rationella och mätbara, dels handlar det också om vanans makt. Det vanda sväljer allt. När upplevelsen övergår i det vanda, bleknar det bort. En baby kan falla i trans över vindens och ljusets spel i trädens grenar, medan vi flyktigt noterar att det blåser visst idag."




Detta med trancendens är ju, om man definierar det som Halling, dvs som meningsskapande, också det vi sysslar med i skolan, nämligen att motivera och hjälpa elever till lärande, att hitta sin inre motivation, utveckla förståelse för sin omgivande miljö och empati för andra; "det handlar inte bara om att på ett intellektuellt sätt förstå den andres ”point of view” utan att på ett plötsligt och överraskande sätt träda in i den andres värld." Med det perspektivet på vårt uppdrag känns det inte direkt lätt, men oerhört utmanande och spännande! Eller hur?

Här kan du läsa Tomas Videgårds text!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0