Snacka skola

Kommer strax på en Facebooksida nära dig ... om du Gillar det alltså ;-)

Fredik Svensson, det entreprenöriella förhållningssättet personifierat, startar tillsammans med Rektorsakademien och Videobrigade en Facebooksida med ett slags talkshow; Skolsnack-GarageTV. Man bjuder in olika gäster och diskuterar skola, samhälle och arbetsliv ur ett något annorlunda och förhoppningsvis bredare perspektiv. Låter lovande!




Man vågar därmed kanske hoppas på ytterligare en rejäl motvikt till vad som för övrigt tillåts breda ut sig i medier (läs: Metta Fjelkner och LR, Jan Björklund och andra tillbaka-till-50-talet-människor). (Här är en annan motvikt; Skola och samhälle) Hoppas på något som väger upp alla negativa uttalande om dåliga resultat, stökiga skolor, inkompetent personal och läraryrkets dalande status. Det är verkligen på tiden att prata framtidens skola, inte gammal folkskola, mer möjligheter och mindre hinder, att inympa lite framtidstro och självsäkerhet i svenska lärarled och visa på nya arbetsformer och arbetssätt i skolan som kan frammana ny arbetsglädje och lärandeentusiasm.

Hade ett intressant samtal med en lärarkollega i kommunen (dock inte från den egna skolan) för bara några dagar sedan. En kollega som gav uttryck för mycket frustration (för att inte säga ilska), främst över hur allt detta nya med en förändrad arbetssituation i största allmänhet och dess digitala inlag i synnerhet, tillämpas alltför ytligt utan någon didaktisk förklaring och förankring från skolledningshåll.

Tror tyvärr kollegan har alldeles rätt när hon säger.... 

"Jag saknar didaktik när det gäller datorer. Och jag retar mig på dessa invigda och för skolans räkning utbildade IT-ansvariga. Det är ju så lätt att det blir tekniklekstuga för de som kan mer än gemene man/kvinna på en skola. De får fritt spelrum, liksom ... därför att ingen utom just DE har en aning om vad som egentligen händer, tror jag. På den andra sidan står rektorer som bara vill redovisa fina siffror och resultat. Mitt ibland dessa två ytterligheter står för det mesta en hög medelålders, 55+ lärarinnor och vet inte var de har sin rumpa (något modifierat kraftuttryck ;-)."

... och att det finns alltför många skolledare och skolor som i panik hoppat på IT-tåget för att alla andra gör det och för att man måste (vilket i o f är sant), men egentligen vill man inte, orkar inte, förmår inte att själv förkovra sig i och tillämpa den nya tekniken. Då missar man som skolledare sannolikt också ryggmärgskänslan och den förtrogenhet som är nödvändig för se helheten och de verkliga vinsterna rent didaktiskt och pedagogiskt och man får oerhört svårt att motivera sin personal att använda verktygen.

Problemet med it-människor som regerar vissa skolsalar med sin dyrt inmutade och monopoliserade teknikkunskap, är tyvärr också en verklighet som många pedagoger tvingats leva med. Onödigt teknikstrul i det lilla växer till en aversion i det stora och dessa tillåts skymma de verkliga fördelarna och vinsterna med en väl integrerad digitaliserad skolvardag. Tekniken måste fungera och det måste fungera utan experter på armlängds avstånd. Vi behöver inte fler experter, vi behöver en lärarkår som är kompetensutvecklade, förändringsbenägna och nytänkande samt en verktygslåda (datorpark) som vem som helst kan använda och serva (läs: Apple ;-D ... kunde inte låta bli!). Unnar verkligen kollegan och alla andra pedagoger landet runt en annan upplevelse och att man kan vända datorfrustrationen till något positivt, arbetsbesparande och utvecklande, för både pedagogen och eleverna.

Låt oss börja att prata skola tillsammans. Skolsnack-GarageTV vill ha förslag på ämnen att "snacka" i GarageTV:n. Ge dem i kommentarsfältet nedan, jag vidarebefordrar dem mer än gärna! Snacka mer skola!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0