Sommarläsning

‎  ... har nu kommit en bit ner i köpta-böcker-jag-snart-ska-läsa-högen och njuter Jonas Jonasson och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. He-he! En hejdlöst och fullkomligt respektlös skröna, mustig och sanslöst rolig. Gillar vändningar som:

"Han var inte något modelejon, men det är man sällan i den åldern. Han var på rymmen från sitt eget födelsekalas och det är man också sällan i den åldern, inte minst därför att man sällan är i den åldern." och... "Men det år Julius fyllde tjugofem dog först hans mor i kräfta, vilket Julius sörjde, och strax därpå gick fadern ner sig i kärret när han försökte att rädda en kviga. Julius sörjde även den saken, för han var fäst vid kvigan." ... eller "Fast nu är ju atombomber ingenting man skruvar ihop på en förmiddag, speciellt inte när bomben ännu inte är uppfunnen."

Därmed har jag summerat sommarens skönlitterära läsning; Karl Ove Knausgaards Min kamp 1, Barack Obamas Min far hade en dröm och nu alltså Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Ligger dock några titlar kvar i högen och den kommer sannolikt att åter byggas på, underlät senast idag att avbeställa Månadens bok, Mankells nya icke-deckare. Och så ser jag fram emot den här senare i höst:




Julklappstips, ungar! För en gångs skull är jag ute i rejält god tid ... ;-) Lite nöjd med det ...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0