En-till-en-utvärdering

Under en nätvandring ikväll träffade jag på en utvärdering från den kommunala gymnasieskolan i Umeå. Här har man haft en-till-en i alla årskurser på gymnasiet sedan 2010 och en första utvärdering är gjord. Enskilda elever berättar om vad den egna bärbara datorn har betytt för deras skolvardag och deras lärande. Man sammanfattar också en del för- och nackdelar, i följande rubriker:

Fördelar:
  • Stöd för läs- och skrivsvårigheter
  • Många internationella kontakter
  • Nätverk i samarbete med andra
Nackdelar
  • Går inte till skolbiblioteket
  • Datorerna ett hot mot sammanhållningen
Med endast fem månaders erfarenhet av en-till-en-konceptet och bara i en årskurs, ser vi redan rätt väsentliga skillnader i lärandet, enligt pedagogerna som arbetar med detta. Det skulle vid en utvärdering på vår skola så här långt, sannolikt inte resultera i ovanstående fem punkter, hoppas i alla fall inte på de två sista punkterna. Känns viktigt att vi orienterar oss om andras erfarenheter och har en beredskap för vad som kan dyka upp i form av eventuellt negativa följder. Ska bli riktigt intressant att se vad elever och pedagoger säger i en framtida utvärdering (förhoppningsvis innan den här terminen är slut).

Är du intresserad av hela utvärderingen från Umeå? Klicka här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0