Forskningsråd

I Lärartidningen läser jag om den kanadensiska forskaren Michael Fullan. Undrar om det är honom Jan Björklund och skollagstiftarna konsulterat när man nu formulerar framtida skollagar och läroplaner som ska "vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". Not ;-)

Jag är inte ensam om att tycka att det finns mycket i den nya skollagstiftningen som går på tvärs med modern forskning. När skolreformer mest handlar om att förändra betygs- och provsystem är man inte helt i fas med forskningen. Fullan föreslår ett helt annat helhetsgrepp för att resultaten ska förbättras. Här hans råd:
  • Höj lärarkompetensens och använd evidensbaserade undervisningsmetoder
  • Ha högt ställda förväntningar
  • Begränsa antalet prov och test
  • Utveckla ett lärande ledarskap på alla nivåer i skolsamhället
  • Skapa en effektivare uppföljning av elever, skolor och kommuner
"90% av en reformering handlar om att förverkliga målen i praktiken."

Tänk om man lyckats implementera Lpo 94 under åren 1995-2000.... Kanske är det just det arbetet vi fortfarande har framför oss, det som aldrig riktigt skedde för 15 år sedan, att förvandla idéerna i Lpo 94 till praktisk pedagogik i klassrummen. Den läroplan vi snart kan kalla den "gamla läroplanen", dvs den nuvarande, har många kvaliteter och jag är glad att så mycket av innehållet och idéerna fortfarande kommer att gälla när vi nästa läsår träder in i Skola 2011. Vi får helt enkelt en andra chans att förverkliga intentionerna. Låt oss ta vara på det.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0