Rektors roll

Manglat ännu en bok i den digra litteraturlistan på rektorsprogrammet; Jon Pierre, Skolan som politisk organisation, en antologi med flera olika skribenter och med flera olika perspektiv på de förändringar som gjordes på 90-talet med kommunaliseringen av skolan, nya styrdokument och rektors och lärares förändrade roller. 

Denna decentraliseringsprocess har på senare år ifrågasatts tämligen rejält. Man pratar idag om två olika framtida inriktningar; mångfaldsmodellen eller likvärdighetsmodellen. Å ena sidan är det viktigt att ha en likvärdig skola och därmed en gemensam huvudman, staten. Å andra sidan är det lika viktigt att man regionalt och lokalt, med mångfald, kan ge rektorer och pedagoger visst friutrymme att anpassa sin undervisning till den egna regionen, kommunen eller skolan.

Men hur klokt är det egentligen att ha en statlig uppdragsgivare, men kommunala krafter som ska förse oss med de medel som behövs för att uppnå de av staten uppsatta målen. Kan vi ha det så i längden, behöver vi kanske välja ... eller inte? Jag velar ....

Och var hamnar rektor i allt detta? Vilken är rektors viktigaste roll; att se till att eleverna uppnår de statliga läro- och kursplanemålen eller att hålla den kommunala budgeten?

Jag velar igen .... 


Kommentarer
Postat av: Morrica

Det är en komplicerad och mångfacetterad fråga. Det blir minst dubbla lojaliteter för en rektor, tillsatt och anställd av kommunen men med direktiv från staten som ibland går stick i stäv med vad kommunen har lust att betala för.

2010-11-01 @ 17:09:59
URL: http://curiousheathen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0