God Morgon Världen

Sömnig söndagmorgon, Sydsvenskan, DN och God Morgon Världen på P1. Läser en artikel i Sydsvenskan om iPhones (och framförallt om App Stores) succéartade framgångar på mobiltelefonimarknaden samtidigt som jag lyssnar på en krönika om iPhone i radion, signerad Ulf Wickbom.

Krönikören ger sin kärleksförklaring till iPhonen, småhånar mobiljättarna Nokia och Ericsson och förundras, ifrågasätter och analyserar storföretagens brist på kreativitet och framhåller Apples geniala multitelefon i allmänhet och dess starkt växande applikationer i synnerhet, många av dem gratis eller till det facila priset av 7 kronor (!). Lyssna på länken:

GMV 20100124 del ett (MP3, 38 MB)

och leta dig fram till krönikan, ca 30-40 minuter in i programmet.

I tidningen läser jag samtidigt vidare i Snabba kickar i fickan - om telefonen som vår bästa lekkamrat. Här skrivs om det jag själv upplevde, och reflekterade kring, mitt i julhandelskön - köer blir kortare med en smartphone - helst en iPhone
;) så klart. I artikeln konstaterar man att App Store, Apples digitala marknadsplats för så kallade Apps (applikationer eller småprogram), är en succé, ett koncept som visat sig vara rätt tänkt, annorlunda (think different) och synnerligen utvecklingsbart. Förutom de applikationer Apples själv bidrar med, tillverkas tiotusentals andra av kreativa personer runt om i världen. I princip kan alla som kan göra en hemsida, också göra en app för iPhone, vilket betyder att man kan anpassa apparna till en väldigt "trång" krets, exempelvis en skola.



På BETT-mässan i London hade jag förmånen att få lyssna till Dr William Rankin från Abilene Christian University. Här har man försett studenterna med var sin iPhone och utvecklat egna appar för universitetet, först administratörerna, ledarna och lärarna, men sen också studenterna själva. Se inlägget on BETT London 2010!

Vad betyder utvecklandet av applikationer för smartphones (eg Apples App Store i nuläget, de har 99% av marknaden)? Att vi blir än mer beroende av skärmarna? Till och med på väg mellan datorerna, i naturen, på tåget, i ICA-kön etc? Eller att vi tar tillvara vår tid bättre? Dö-tid blir aktiv, engagerande och kreativ tid? Bara framtiden kan ge svar på det .... Jag har i alla fall roligare, livet blir mer intressant och lättare att leva. Men jag har också på kort tid blivit riktigt beroende, byggt upp behov och hittat funktioner som jag inte visste att jag hade och som i dag är i det närmaste oumbärliga (nåja, nästan i alla fall). Här kommer ett par exempel.

  • SF bio - Appen tar dig direkt till SF, din biograf med senaste utbudet. Du väljer film, bokar och betalar med ditt kortnummer och hämtar ut biljetterna i automaten på bion några timmar senare. Smidigt!
  • Meny.se - Hur många gånger har man inte i stått där i butiken och undrat - Vad f-n ska vi ha till middag i dag då? Med iPhone och meny.se är det rena nöjet att handla. Surfa in, bestäm kategori - typ kött, fågel, vegetariskt etc - bestäm dig för en maträtt/recept och vips kommer inköpslista och recept upp på skärmen Oumbärligt om ni frågar mig!
  • Blocket - Här om månaden behövde jag sälja ett skrivbord. In på iPhone Blocket, skriver en text om vad som säljs, tar (med telefonen så klart) några bilder och lägger i annonsen, betalar och får bekräftelse tillbaka. Nästa dag ringer första spekulanten, affären görs upp och jag är 300:- rikare.
  • Hitta.se - Hur klarade man sig tidigare? Nu för tiden letar jag mig fram till vilken liten obetydlig adress som helst. Fullständig adress, kartor och vägbeskrivning.
  • Yr.no - Aldrig fel att ha koll på vädret. Yr regerar!
  • Facebook - Om jag mot all förmodan skulle behöva uppdatera min Facebook på bussen. Not ;-) Men jag kan läsa alla andras rätt oviktiga, men kul, uppdateringar.
  • Wikipedia - Vinner i längden, också på bussen. Alltid är det något man behöver veta, och visst är det skönt att kunna överbevisa besserwissern i bekantskapskretsen som vitt och brett slänger sig med sin pseudovetskap om allt möjligt. Med iPhone och Wikipedia kan man lätt, på plats, ta luften av dylika viktigpettrar.
  • TV4 Play - Missade nyheterna - lugn!
  • Shazam - De spelar låten bara-så-djävla-bra på radion och du vet inte vem det är eller vad låten heter. Med Shazam kan du vara lugn; låt appen spela in en snutt av låten och snart kommer det upp på skärmen vad låten heter, vem som spelar och lite till.
  • Sleep Cycle - Mitt senaste fynd. Ett litet program som registrerar mina rörelser i sömnen och på morgonen talar om för mig hur god, eller inte, min nattsömn varit. Med lite långsiktiga data, systematik och analys skulle man nog kunna förbättra kvaliteten på nattsömnen, om man nu behöver det.

Och det kommer ständigt nya, påhittiga, kreativa lösningar och funktioner som underlättar vår vardag ... Dock, det ska erkännas, det finns en hel del s-k-i-t också. Jag har svårt att förstå varför jag skulle hämta hem nedanstående app ... Lite urskiljning får man ju ha (rätt kul ändå), men kreativt är det!

Blower - Blow real air with your iPhone

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0